Etiketter

, , , ,

Vilken sommarvärme vi har haft idag! 
Jag har bara njutit och hängt här hemma i trädgården hela dagen, sånär som på en tur till affären för lite påfyllning av förråden. Bl a lite saker till kvällens middag.

Jag gjorde en gammal favoriträtt till middag jag inte gjort på länge men som är så god, Libanesisk kyckling med tabbouleh.
Hittade receptet på den i en Coop Mersmak-tidning för en massa år sedan. En riktigt fräsch och vacker sommarrätt.

215_1761

215_1770 (1)

Libanesisk kyckling med Taboulleh, 4 port.

800g Kycklingkött i mindre bitar
2 msk olja 
100g champinjoner, halverade
1 msk ketchup
1 msk fransk senap
2 vitlöksklyftor
1 msk ajvar relish
1/2 tsk salt

1 krm svartpeppar, malen
Saften från en halv pressad citron
1 ask körsbärstomater (Idag tog jag pärltomater)
1 kruka färsk koriander

Stek kycklingen gyllene runtom i olja ca 3 minuter. Lägg i champinjonerna
och låt steka några minuter tillsammans. Tillsätt ketchup, fransk senap, vitlök, ajvar relish salt och peppar.
Låt koka samman ca 3 minuter. Tillsätt citronsaft och tomater och koka ett par minuter till.
Toppa (rikligt) med koriander.

Recept på tabbouleh hittar du här.

Smaklig spis!

215_1760

Att servera middagen direkt ur stekpannan sparar disk och rätten hålls varm under lock när vi äter utomhus.
Det ger dessutom en härlig rustik känsla tycker jag.
Är så nöjd med min senaste stekpanna Stenfors från Anders Petter.
Jag lagar mycket mat och behöver en pålitlig kompanjon då 😉