Etiketter

, , ,

Här kommer ett middagstips!

D30_8954

Hemma hos oss är lammytterfilé en riktig favorit och tabbouleh är gott och fräscht att ha till. Likaså aubergineröra.

Till oss fyra (två barn och två vuxna) hade jag tre stycken putsade lammytterfiléer som jag stekte i smör runtom så att de fick en fin stekyta. Saltade och pepprade också förstås.
La filéerna i en ugnsfast form och satte sedan in dem i ugnen som värmts upp till 125 grader med en stektermometer instucken i en av filéerna.
När de uppnått en innertemperatur på 60 grader tog jag ut dem och la folie över och lät de vila en stund innan jag skar upp dem.

Tabbouleh 4 port.

Fin bulgur 1 dl.
Saften från minst 2 citroner
Olivolja 2-3 msk
Färsk grönmynta efter smak
Tomater – jag tog blandade cocktailtomter, gula och röda ca 250g
1/2 rödlök
Persilja, slätbladig ca 50g (Vill man ha tabboulehn ännu grönare så öka på mängden persilja.)

Jag började göra tabboulehn med att lägga en dl fin bulgur i en bunke tillsammans med saften från en citron.
Där fick den ligga och svälla en stund.
Under tiden finhackade jag tomater, persilja, mynta och rödlök.
Blandade ihop detta med den förvällda bulgurn och tillsatte olivoljan och saften från den andra citronen och rörde om och lät blandningen stå och vila.

D30_8943
(Använde för första gången fryst hackad persilja men kommer fortsättningsvis att använda den färska istället.)

Till aubergineröran hade jag:

3 msk grillad mosad aubergine på burk 
1/2 dl matlagningsyoghurt
1 msk citronsaft
1 vitlöksklyfta
1 msk tahini
1 st vitlöksklyfta pressad
1 nypa salt

Blanda ihop alla ingredienser och smaka av.

Smaklig spis!

IMG_7740

Dagens rosa