När det kommer till det här med mat, smaksättning, ingredienser och komposition, ja då är jag nog född på fel ställe här i världen.
(Mina föräldrar håller säkerligen med…)

För oj vad det var var svårt att få i mig mat när jag var liten och oj vad jag aldrig var nöjd med det som bjöds. Jag var omöjlig, det vet jag. Inget dög.

När jag började skolan och fick klasskompisar som kom från hela Europa och hade förmånen att få stanna kvar på middag efter en lekdag, då började det hända saker med mitt intresse för mat.
Jag bjöds på maträtter med mycket grönsaker, såser av yoghurt och mynta, goda ostar och spännande téer.
(Och nu pratar vi sent 70-tal här.) 

En lång sommarsemester på Kreta i början på 80-talet grundlade kärleken till grekisk mat som är lika stark än idag.

Då polletten trillade ner på riktigt var sommaren -89 i södra Frankrike och jag introducerades för libanesisk mat. Då kom jag till mathimlen ❤

Varför äter inte alla sådan här god, vacker och nyttig mat tänkte jag då.
Och i viss mån tänker jag nog så fortfarande. God mat med mycket grönsaker, färska kryddor, yoghurt i maten istället för grädde.
Bara det här med att doppa gott bröd i goda såser eller röror och på så sätt få upp allt från tallriken är ju en genialisk idé.

Svensk husmanskost hittar man inte så mycket av på den här bloggen, ett par recept finns. Desto mer hittar man maträtter med influenser från sydeuropa och övriga världen skulle jag säga.

Här kommer lite inspiration från mitt mathjärta:

Libanesisk kyckling med taboulleh, receptet finns –>här<-

 

Min favorit-tzatziki, recept –> här <-


Grillade lammkotletter med rosmarin, mynta, persilja, vitlök och citron.
Hötorgshallen i Stockholm är mitt mecka när det kommer till färdigmarinerade lammkotletter.

 

Här är en riktig favoritröra, inspirerad av en röra som serveras på restaurang Halv Grek Plus Turk.
Aubergineröra med mosad fetaost och färsk dill. Sååå god!


Gratinerad chèvretoast (chèvre chaud) är bland det bästa jag vet. Här serverad med soltorkade tomater, kapris och crema di balsamico. Ovanpå osten ligger rostad polkabeta.

En enkel men väldigt god pizza med lite hetare salami, fefferoni, citronklyftor, ruccola och riven tryffelost över. Mums!

Tacos med mycket koriander, lime,  en god guacamole och picklad rödlök. Såå gott!


En liten tapasbricka är aldrig fel 😉


Självklart är en god sallad med ingredienser som matchar varandra en given favorit.
Och då gärna med kokta färska rödbetor, stekt bacon, cocktailkapris, blandad sallad och grovriven parmesan.

Kram!