Etiketter

, , , ,

Tzatziki är bland det absolut godaste jag vet. Riktigt krämig och vitlöksdoftande skall den vara.
Jag har nog gjort tzatziki hundratals gånger vid det här laget… De som känner mig vet 😉

Har haft sug efter det hela dagen idag så det var bara att hälla yoghurt på avrinning när jag kom hem.
Jag köper grekisk yoghurt i tetrapak och silar sedan av den, den blir så mycket godare och fastare än yoghurt i hink (tycker i alla fall jag).

Sedan snålar jag varken på olivolja eller vitlök. 
Nej, här hemma överlever inga vampyrer när det har ätits tzatziki…
Särskilt inte som idag när jag dessutom stekt vitlöksbröd till.

Att ta en tugga av nystekt vitlöksbröd med nygjord tsatsiki på, toppat med kalamataoliver … alltså det är sååå gott!

Det blev riktig måndagslyx!

215_3723

Tzatziki: 
375 gram fet grekisk yoghurt
1/2 gurka
2 vitlöksklyftor
Olivolja
Salt

Riv ner gurkan i ett durkslag, salta den lite och låt få den rinna av.

Häll yoghurten i en bunke och pressa i de två vitlöksklyftorna.
Blanda om och tillsätt en skvätt olivolja och fortsätt blanda runt.
Häll ner den rivna (avrunna) gurkan och blanda om allt. Smaka av och salta bara om det behövs.

Servera tzatzikin på en assiett och droppa lite olivolja över och stick ev. ner en kalamataoliv.

Ät & njut!!