Etiketter

, , , ,

215_2670

-Vad gott kryddad kycklingen är, är det lakrits?

Den frågan fick jag ett par tuggor in i kvällens middag.
Och visst var det så. Jag gjorde iordning min favoritmarinad till kycklingen och tillsatte ganska så generöst med mitt lakritspulver som jag använder till väldigt mycket nuförtiden.
Det blev supergott!
Lakrits i mat är så otroligt populärt just nu och det är inte svårt att förstå varför. Det  passar så bra ihop med både sött och salt och är därför en väldigt användbar smaksättare.

Kyckling med lakrits
900g kycklinglår (4 st.)
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk socker
1 msk kinesisk soja
2 msk matolja (raps, solros eller majs.)
0,5 tsk curry
1 tsk gurkmeja
+
Lakritspulver, se nedan.

Alla ingredienser (utom lakritspulvret) rörde jag ihop till en marinad och penslade kycklingen med som jag lagt i en teflonform.
Sedan tog jag ett par teskedar av lakritspulvret och siktade över all kyckling.
Satte ugnen på 195 grader.

När ugnen uppnått önskad temperatur satte jag in formen med kycklingen i ca 45 min.
Efter en kvart tog jag ut formen och hällde en halv dl vatten i och satte in den igen.
Öste därefter två gånger under resterande tid i ugnen.

Kolla alltid att kycklingen är helt genomstekt innan den skall serveras!

Serveringstips: Basmatiris och en fräsch sallad passar perfekt till.
(Strö gärna lite koriander över kycklingen.)

215_2611

215_2645

Snart kommer det att dyka upp en tävling här på bloggen där man bl a kan vinna detta underbara lakritspulver. Håll utkik!