Med den här favoriträtten är jag med och tävlar i Cono Sur, en recepttävling för mat- och vinbloggare.

”Cono Sur söker efter en ny läcker huvudrätt som ska passa till ett av våra viner Cono Sur ORGANIC, antingen det röda Cabernet/Carmeneré eller det vita Chardonnay och bjuder in Sveriges mat och vinbloggare att delta.”

Jag har valt att tävla med den här fiskrätten som jag älskar och som jag tycker passar bra till det här vita vinet Cono Sur Bicicleta Pinot Grigio.

Image
Image

Torskrygg med kokt potatis och riven pepparrot

Torskryggfiléer (1 per portion)
Smör 
Grön sparris
Potatis
Pepparrot (färsk)
Sallad och cocktailtomater

Använder du frysta torskryggfiléer så tina dem och torka av dem med hushållspapper så de inte är blöta när du bryner dem i smör.
Bryn dem i smör någon minut på vardera sida, flingsalta och mal lite svartpeppar över dem.
Lägg dem sedan i en ugnsfast form och sätt in dem i ugnen som du värmt till 175 grader, i ca 10 min.

Bryn sparrisen i smör och flingsalt, koka potatisen och riv pepparroten.

Lägg upp torskryggfilén på en tallrik och komplettera med nystekt sparris, kokt potatis och riven pepparrot.
Sist, häll lite smält (eller skirat) smör över fisken.
Och servera gärna sallad till.


”Att äta gott behöver varken vara krångligt eller dyrt.”

Bon appétit!