Etiketter

, ,

215_4348 (1)

Igår testade vi ännu ett nytt rosévin, även detta från Julian Faulkners vingård i Provence, Jules Rosé IGP Méditerranée.
Gör vi inget annat än provar nya roséviner kan man ju undra… 
Rosévin hör sommaren till så är det bara.

Det förra vinet jag skrev om, Jules Rosé Côte de Provence var ett riktigt gott, friskt och smakrikt vin. Detta vin, Jules Rosé IGP Méditerranée är enligt min smak ännu godare.
Det är torrare än det andra och passar min smak perfekt. 
Ett fyndvin, kostar 79:-. Beställs på Systembolaget.
Artnr: 71763

215_4377

Det blev lite blandad mat till detta goda vin: kräftpaj, hummus, patéer och sallad.
215_4383

Vi åt kräftor tidigare i veckan och fick då kräftstjärtar över som jag fyllde den här pajen med.

Paj med kräftstjärtar och röd paprika

Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g smör
3 msk vatten

Fyllning:
4 ägg 
3 dl mjölk
1 dl grädde
15 st kräftstjärtar 
1 röd paprika
3 dl Västerbottensost
Salt och peppar
Klippt dill

Blanda ihop ingredienserna till pajdegen och arbeta till en deg och lägg in den i kylen i 30 min. för att vila.

Skala och rensa kräftstjärtarna och dela dem på mitten.
Skölj, rensa och skär paprikan i mindre bitar/strimlor. 
Riv osten. 

Tryck ut pajdegen i en pajform och nagga den med en gaffel runt om.
Förgrädda pajskalet i 5 minuter i 225 grader.

Låt pajskalet svalna  och fyll det sedan med kräftstjärtarna, paprikan, osten och den klippta dillen.

Vispa sedan ihop äggen, mjölken och grädden till en äggstanning.
Salta och peppra.
Häll äggstanningen över fyllningen i pajskalet.
Grädda i ugnen i ca 25 min. i 225 grader.
Jag la över folie de sista 10-15 minuterna för att pajen inte skulle brännas vid.

215_4360 (1)
Jag serverade sommarens favoritsallad till på ruccola, cashewnötter och vattenmelon.
Älskar den!

Bon appétit!