Etiketter

, , , , , ,

D30_2620

Brassemuffins har inte ett smack med Brasilien att göra.
Utan med min stora barndomsidol Brasse Brännström som nu tyvärr inte längre finns i livet.

Har precis suttit och snörvlat och läst om hans begravning som var igår.

Har älskat Magnus och Brasse i hela mitt liv och sett ”Fem myror…” säkert hundratusen gånger, lyssnat på Varning för barn och Det är serverat säkert lika många gånger.
Och det är så sorgligt att en av dem nu inte finns längre. Även om man fortfarande hör hans röst i huvudet och ser honom framför sig när han kör sin Lattjolajbanlåda.

Är inte säker på att det kommer att uppkallas någon gata eller torg efter Brasse.
Men dessa muffins som jag har gjort idag bär i alla fall namnet Brassemuffins nu har jag bestämt.

Och Brassemuffins är alltså kanelmuffins toppade med smörkrämsfyllning smaksatt med Dulce de Leche och Muscovadosirap, fyllning som jag hade kvar från Macaronsen jag gjorde häromdagen.
Och sist lite chokladströssel ovanpå.
Hade jag haft färska hallon hemma hade jag tryckt i ett på toppen på vardera muffins också.

Vila i frid fina Brasse 

Brassemuffins

150 g mjukt smör
1 1/2 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk mald kanel
1 tsk bakpulver

Topping

1 äggula
50 g mjukt smör
1,5 dl florsocker
2-3 tsk vaniljsocker
1 msk Dulce de Leche (Classic) efter smak
1-2 msk Muscovadosirap

Chokladströssel

Sätt ugnen på 200 grader.
Rör ihop smör och socker.
Rör sedan ner ett ägg i taget och därefter vaniljsockret och mjölet blandat med bakpulvret.
Fyll formarna med smeten (till hälften ca) och grädda dem i ca 12 min. (Gör stickprovet och se så att de inte är smetiga i mitten. Öka på någon minut i så fall.)

Rör ihop toppingen och bred ut på vardera muffins när de svalnat.
Häll lite chokladströssel ovanpå och ställ in muffinsen i kylen en stund så att toppingen inte är rinnig när muffinsen skall serveras.

Ät och njut!

D30_2615

Här bakas det muffins…