Etiketter

, , , , ,

 

För ett tag sedan var jag på ett mycket intressant och inspirerande event som verkligen stannat kvar hos mig. 
Inte så att det har förändrat mitt liv men helt klart däremot mitt tänk när det gäller att välja nyttigare alternativ när jag handlar mat och inte minst när jag tillagar maten här hemma.

Jag älskar (god) mat och försöker variera kosten så gott det går. 
Nu har vi tur här hemma och är skonade från alla sorters allergier och behöver inte inte ta hänsyn av den anledningen till vad vi ska äta.
(Kräsmagar är vi dock lite till mans, men det är en helt annan historia. ;))

Eventet höll hos Mercedes Pop-Up Store på Regeringsgatan 65 i Stockholm.
Ett trevligt ställe för övrigt att slinka in och äta en fräsch lunch på t ex. Tips tips!


Cecilia Davidsson från CurlyFood,  näringsterapeut, kock, kokboksförfattare och föreläsare.

Cecilia presenterade bl a sin nya bok, Juicer & Smoothies och tipsade oss om nyttigare alternativ till våra vanligaste smaksättningar vad det gäller sött, salt, beskt och syrligt. T ex kan man använda saften från en citron istället för créme fraîche vid vissa rätter för att höja upp syran. För att få ett nyttigare alternativ.

Jag uppskattar verkligen att få smarta och nyttiga tips. Så kan man varva med att äta lite nyttigare ibland och lite mindre nyttigt en annan gång. Jag vill inte avstå från allt gott som kanske inte är så nyttigt men man kan ju alltid variera sig lite.

En härligt nyttig och smakfull buffé hade dukats upp och som vi fick njuta av medan Cecilia föreläste/inspirerade oss till ett klokare tänk om vad vi stoppar i oss.


Detta var vad bjöds vi på. Allt helt vegetariskt. Och allt väldigt gott. Kan säga att jag var proppmätt när jag åkte hem sedan…

Durrabröd med gurkmejahummus, avokado och rödbetsgroddar. Så gott och så vackert!

Blomkålsröra med basilika som serveras med rädisa, selleri, morot, kålrabbi och vattenmelon. Supergott!

Under eventet lottades Cecilias bok Juicer & Smoothies ut och jag hade turen att vinna ett ex. till min stora glädje.
En bok full av nyttiga recept på förutom juicer & smoothies, även sallader, soppor och andra hälsosamma recept. Dessutom menyer och tips för när man vill göra en cleanse eller fasta.

De svart runda bollarna, lakritscitrontryfflarna, i mitten på bilden ovan var himmelskt goda.

Ni får receptet på dem här:

Lakritscitrontryffel, ca 20 st.

3 dl valfria nötter
3 dl kokosflingor
1/2 tsk malt fänkålsfrö
1 tsk lakritspulver
1/2 tsk havssalt
Skal från en halv citron
15 medjooldadlar utan kärna
1 msk kokosolja

Strössel

1/2 dl svarta sesamfrön
1/2 dl kokosflingor
1 nypa havssalt
1 nypa kokospalmsocker
(ev. 1 tsk aktivt kol)
1/2 tsk lakritspulver

Mixa nötter, kokosflingor, fänkålsfrö, lakritspulver, havssalt och citronskal i en matberedare. Ha motorn igång och tillsätt dadlar och till sist kokosolja.
Forma till bollar.
Mixa svarta sesamfrön, kokosflingor, havssalt, kokospalmsocker, (kol) och lakritspulver i en blender. Rulla bollarna i det svarta strösslet.

Håller i upp till två veckor i kylen.

Önskar er en fortsatt skön söndag!