Etiketter

, ,

Ikväll blev det kokospanerad kyckling med mangosås och ruccolasallad till middag. 
En rätt som jag gjort en gång tidigare och blev så förtjust i.

För en tag sedan var jag inbjuden till ett frukostevent  som anordnades av Power Fruits (har skrivit om det >här) och blev så inspirerad av läkaren och föreläsaren Helena Nyblom som också deltog. 
Hon presenterade sin senaste bok ”Läkarens guide till den Naturliga Supermaten.
En bok om hur bl a maten, olika råvaror, kan hjälpa oss att få ett bättre immunförsvar och därmed en bättre hälsa.
En mycket intressant och lärorik bok. Med fina recept i också.

Jag tänker absolut på vad jag stoppar i mig/oss och hur jag kan komponera en måltid så nyttig som möjligt.
Har alltid älskat grönsaker i alla former och kan själv inte tänka mig en måltid utan ett inslag av något ”grönt”.

Alla behöver vi alla vitaminer vi kan få i oss, särskilt den här mörka tiden på året som vi går mot nu.

Förutom att jag gillar rätten som sådan så är jag också förtjust i sättet att tillaga den.
Man skär kycklingfiléer i lagom stora portionsbitar och doppar de först i uppvispat ägg och därefter i riven kokos.
Sedan läggs alla panerade kycklingbitar på en bakplåtspappersklädd bakplåt och därefter ringlar man olivolja och strör salt över.

In i ugnen som värmts upp till 180 grader i ca 20-25 minuter (beroende på storleken på bitarna). Jag körde på grillprogrammet i ugnen de sista minuterna för att få en fin yta. (Detta kräver passning!)

Gillar man färsk koriander är det både vackert och gott att dekorera kycklingen med det.

Den fräscha mangosåsen fixar man snabbt genom att skära upp bitar av en mogen mango och mixa till en slät sås. Man kan ha i lite vatten och lite pressad limesaft och mot slutet även lite persilja för lite struktur.

När kycklingen är klar i ugnen bör den serveras direkt tillsammans med mangosåsen och lite färsk grönsallad, ruccolasallad eller någon annan favorit till.

En lättlagad, jättegod och dessutom nyttig middagsrätt som jag varmt rekommenderar 🙂