Etiketter

, , ,

I tisdags startade jag dagen med en alldeles underbar frukost på ett inspirerande event om bärens superkrafter.
Om hur mycket nyttigheter det finns i våra vanligaste bär och vad gott de gör.


Blåbärsdryck serveras 🙂

Kampanjen ”Enastående egenskaper hos vanliga frukter” är en EU-finansierad informationskampanj som genomförts av Förbundet för Polska Fruktodlare i fem länder: Polen, Sverige, Österrike, Tjeckien och Finland.

Främjandet och medvetenheten om bär är huvudmålen för den treåriga kampanjen.

Våra vanligaste bär: jordgubbar, hallon, blåbär och svarta vinbär är ju fullproppade med en massa nyttigheter.
Kanske ingen nyhet i sig men inte desto mindre intressant för det.

Tvärtom är jag nöjd över hur mycket bär jag faktiskt ”släpar” hem under årstiden vi får dem alldeles purfärska.
Under säsong (då de faktiskt smakar som de ska smaka) köper jag hem 1-2 liter jordgubbar i stort sett varje dag.

Själv älskar jag bär av alla de slag och använder dem ofta i bakning, till desserter eller bara för att goffa i mig helt enkelt.

Läkaren och författaren Helena Nyblom deltog också i eventet och presenterade b l a sin nya bok ”Läkarens guide till den naturliga supermaten”.
Helena gav oss lite råd, tips och information om att ”vanliga råvaror”, komponerat på rätt sätt garanterar oss det bästa vitamintillskottet.


Det var ett superintressant event och jag fick mycket inspiration och tänkvärda tips.

Boken ovan är en skattkista med bra information och bra recept. Har redan lagat flera av de nyttiga, goda och inspirerande rätterna i den.

Avslutar med vår bröllopsdagstårta för några år sedan ❤
Bär -> gott -> nyttigt – >vackert ❤

Kram!