Etiketter

, , , , ,

Bellini kan vara den godaste drinken jag vet. Om den görs på färska persikor vill säga.

Jag bunkrade upp med persikor här hemma när jag var och handlade häromdagen och ”kokade ihop” en Bellini-bas att ha i kylen.

Fyllde glasen upp till ca 1/3 av Bellini-basen och fyllde sedan på med Prosecco… Sååå otroligt gott! Detta måste ni prova (om ni gillar och tål persikor)!

Bellini-bas

Sockerlag:
1 dl socker
1 dl vatten

5 st färska persikor

Koka upp vattnet och sockret tills att sockret har löst upp sig. Låt stå för att svalna.

Skala persikorna och gröp ut allt fruktkött och lägg i en mixer. Mixa!
Beroende på önskad konsistens så kan man hälla på lite av sockerlagen ner i mixern för att få så slät bas som möjligt. Jag valde lite lagom för lite struktur är bara gott tycker jag.

Blanda ihop det mixade med resten av sockerlagen och häll upp på flaska och ställ in i kylen.

Servering:

Häll upp en skvätt bas i champagne- eller vinglas och fyll upp med Prosecco eller annat mousserande till önskad mängd. Rör om med sked så att allt blandar sig.

Servera med en persikoklyfta till och lite salta snacks.

”cin cin”