Etiketter

Temperaturen utanför fönstret bjuder just nu inte upp till dans precis. Det är ingen värme att tala om – i slutet på juni.
Temperaturen inomhus däremot är någon helt annan. 
Hela huset är just nu uppvärmt och doftar sommar efter både pajbak och saftkok.

Flädersaften jag satte häromdagen blev alldeles nyss klar och en nygräddad rabarberpaj är precis invigd.

Jag gjorde en rabarberpaj på midsommarafton och har sedan dess suktat efter en till. Passade på att ta med mig hem en hel del rabarber från landet.

Här är mitt favoritrecept på rabarberpaj:

Rabarberpaj 

Smul
125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl socker
2-3 tsk vaniljsocker
Kanel

600 g rabarber
3-4 tsk strösocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Skär smöret i bitar. Nyp ihop smör, socker, mjöl och havregryn till en smulig massa. 

Skölj och skär upp rabarbern i små fina bitar. Lägg dem i en skål och strö 3-4 tsk strösocker och blanda runt.

Smörj en pajform och fördela den sockrade rabarbern i den.
Fördela därefter smulet över rabarbern, strö över lite kanel och grädda pajen i mitten av ugnen i ca 20-25 min.
Mot slutet fick jag lägga lite folie över pajen för att inte smuldegen skulle ta för mycket färg.

Låt sedan pajen svalna något och servera den med vispad grädde, vaniljsås eller glass.

Den här pajen måste ni göra om ni älskar rabarberpaj 🙂 Och snåla inte med vaniljsockret 😉