Etiketter

, , , , , ,

Baconlindad halloumi, himmelskt gott!

Carpe diem säger vissa, Carpe grillning säger jag.

Jag älskar att grilla och vi gör det så ofta det ges tillfälle till det här hemma.
Nu har jag också börjat få in snitsen så nu drar jag igång grillen när jag känner för det.
Det tar sin lilla tid men sen blir det jättebra 🙂 

Jag håller ju krampaktigt i vår kolgrill och vill inte byta till gasolgrill. Gasolgrill i all ära men jag vill ha min kolgrill (som vi för övrigt tänder utan tändvätska, för den smaken/doften vill jag inte ha).

Igår eftermiddag när jag kom hem var det så soligt och skönt utomhus och jag skulle fota ett vin på altanen. Då passade jag även på att dra igång grillen när jag upptäckte att jag hade både bacon och halloumi hemma.
För det är en himmelsk kombo som jag fick smaka i höstas när vi hade en av våra Halvåtta hos mig-middagar med jobbet.

Jag tror att Malin som bjöd på dessa hade stekt sina i stekpannan (alt. i ugnen).
Det går nog lika bra vilket som och det fungerade perfekt att grilla dem också.
Ett perfekt tilltugg till drinken ( t o m till glöggen). Och varför inte nu till Valborg tex?

Enklare kan det knappast bli. Dela baconen på mitten och rulla runt uppskurna halloumibitar.
Trä dem på grillspett och lägg på grillen och vänd runt då och då så att de bli jämngrillade.

Låt dem sedan svalna något och bjud dem till ett glas vin tex.

Om du gör dem i stekpannan istället skulle jag sätta i en tandpetare i dem och steka runt tills de blivit jämnstekta.
Låta dem svalna och sedan dra ut tandpetaren.

Det viktigaste av all dock:
Ät & njut!