Etiketter

, , , ,

Den här lilla flaskan Aji Pebre fick jag med mig från ett event jag var på i höstas.
Den har stått på en hylla bland mina kryddor och det var först för ett par veckor sedan som jag började använda den och nu har den blivit en riktig vapendragare i köket. 
Den är god men stark som sjutton så man behöver inte mycket av den. Det är någon slags salsa/pasta på chili.

Framförallt så använder jag den i en supergod sås/dressing som jag gjort en del på sistone och som funkar till jättemycket. Till en grillad köttbit, som dressing till en sallad eller som dip till grönsaker tex. En jättegod (lite hot) sås som görs lite på känn.
Ingredienserna får ni här och måtten passar oss men känn er fram som sagt.
(Ursprungsreceptet på dressingen kommer från bloggen Sandras Matkrypin men jag har gjort om det lite.)


Sås/Dressing med Aji Pebre

1 burk rysk yoghurt (500g)
1 vitlöksklyfta, finhackad
Saften från en halv citron
1 dl finriven parmesanost
1 tsk Aji Pebre (prova först med en tesked och smaka av, ta mer om mer hetta önskas)
2 tsk flytande honung
Salt efter smak.

Rör ihop allt och häll upp i en burk med lock och förvara i kylen.

Tips!
Godast blir den här krämiga såsen om den görs en dag innan den ska serveras.

Den här såsen passade riktigt bra till en lax- och grönkålspaj som vi åt igår på påskafton bl a.


Passar som sagt också som krämig dressing till salladen.

Nu gäller det bara att ta reda på vart jag kan köpa Aji Pebre igen när jag gjort slut på den här flaskan. Någon som vet vart den kan finnas?

Önskar er alla en fortsatt fin påskdag 🙂