Etiketter

, , ,

Jag har ju tipsat om dessa supergoda lakritssnittar tidigare. De har blivit riktiga favoriter här hemma (i alla fall bland oss lakritsälskare). De går snabbt att svänga ihop och de är verkligen omöjliga att motstå…

Jag har gjort om receptet något så nu tycker jag faktiskt att de är ännu godare ;-).
Dessutom strödde jag krossad på lite Turkisk peber och lakritspulver över den senaste omgången för att få lite extra sting. Så gott!!


Hittade den här praktiska påsen Turkisk peber crush i Helsingfors i somras.

Lakritssnittar med Tyrkisk peber (30 st.)

100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 msk lakritspulver 
1 msk muscovadosirap
1 msk ljus sirap
1 msk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Lakritspulver och/eller Turkisk peber (krossad)

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa samman smör, socker, vaniljsocker, lakritspulver och de båda sirapssorterna.
Blanda mjölet med bakpulvret och blanda samman med resten av ingredienserna till en deg.
Dela degen i tre delar och forma varje del till en 30 cm lång rulle.
Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Strö krossad Tyrkisk peber över och ev. lite lakritspulver.
Baka mitt i ugnen i 10-12 min.
Ta ut plåten från ugnen och skär direkt i diagonala snittar.

Låt dem svalna och därefter ät & njut!


Mums!