Etiketter

, , ,

Hej hej,
Har haft fullt upp med fotouppdrag i helgen, med påsktema bl a. Så påsken plockades fram i all hast och bordet på altanen fick agera ”fotostudio”. 
Skönt nu när man kan arbeta utomhus igen. Lite kallt är det men ljuset är så bra nu.

Påsken är ju bara några veckor bort nu och jag bläddrar i mattidningar och söker på nätet efter lite nya recept att testa.

Den här morotskakan med frosting och lite choklad- och marsipandekoration på gjorde jag för ett par år sedan den blev påsktårtan det året.

Påskmorotskaka/tårta (Grundrecept från Leila Lindholm)

  • 3 ekologiska ägg
  • 3 dl strösocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 tsk bakpulver
  • 1 1/2 tsk malen kanel
  • 1 tsk malen kardemumma
  • 1/2 tsk malen ingefära
  • 1 nypa salt
  • 1 1/2 dl solrosolja
  • 4 1/2 dl rårivna morötterFrosting
  • 60 g mjukt smör
  • 4 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Skal av 1 lime
  • 100 g philadelphiaost
  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
  3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten. 
  4. Tillsätt solrosolja och rårivna morötter.
  5. Fyll smeten i en smord form och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
  6. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

Låt morotskakan svalna.

  1. Vispa alla ingredienser till frostingen krämigt.
  2. Bred frostingen över morotskakan och dekorera med riven eller hyvlad choklad och marsipankycklingar.

 

I förra veckan åt vi våfflor här hemma. Vi inväntar aldrig någon särskild våffeldag utan gräddar våfflor närhelst vi känner för det, året om.

Det godaste jag vet till våfflor är vispgrädde blandat med hemgjord svartvinbärssylt (min svärmors hemgjorda). 
Gärna med skivade jordgubbar till. Mums!

När vi nu närmar oss våffeldagen tipsar jag gärna om lite fler goda tillbehör till våfflorna:

 Vispgrädde så klart (sockrad vill jag ha den), en god choklad/nötcreme (typ Nutella), sylt (helst hemgjord) och lemoncurd. Lite florsocker är alltid trevligt att sikta över våfflorna också.

Förra året gjorde jag dessa våffelbakelser med smaksatt grädde (med lite lemoncurd), riven grön matchachoklad och en liten marsipankyckling nertryckt i grädden.
Sött och gott och en trevlig dessert att ha på påskbuffén :-).