Etiketter

,

215_2886

Även om jag har ätit alldeles för många lakritssnittar nu så var det precis var den här gråa dagen krävde. Mjuka och goda lakritssnittar från Fredriks fika´s bakbok,, såå goda!

De går snabbt att göra. I alla fall om man har alla ingredienser hemma och det hade jag.

Direkt när de kommit in i ugnen för att gräddas så spred sig en härlig lakritsdoft i hela huset.

215_2906

Goda och lagom sega och i mitten hamnar lakritsen.
Dessa måste ni göra om ni gillar lakrits. Se bara till att ha ett bra lakritspulver hemma och muscovadosirap. Smör, 
strösocker, mjöl och bakpulver behövs också förstås.

Lakritssnittar (30 st.)

100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 msk lakritspulver (Jag använde detta)
2 msk muscovadosirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa samman smör, socker, lakritspulver och muscovadosirap.
Blanda mjölet med bakpulvret och blanda samman med resten av ingredienserna till en deg.
Dela degen i tre delar och forma varje del till en 30 cm lång rulle.
Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper och platta till de lite.
Baka mitt i ugnen i 10-12 min.
Ta ut plåten från ugnen och skär direkt i diagonala snittar.

Låt dem svalna och därefter ät & njut!

215_2939

215_8990

Dessa lakritssnittar är faktiskt första receptet ut i den här fina bakboken 🙂