Etiketter

, , , ,

Redan fredag igen.
Tjoff bara, så har en till vecka susat förbi. Tiden går så fort.
Lite mera höst i luften för varje dag nu, helt ok för min del!

Jag välkomnar verkligen hösten nu med vackra färger på träden, krispgare luft, skördemarknader, mustiga grytor, sprakande brasor, afternoon tea´s och att få dra på sig favorittröjorna igen. Hösten är en härlig tid tycker jag.

Längtar också efter att se Florence Foster Jenkins och Love & Friendship på bio  😉

215_9111-1

Världens godaste äppelpaj med nyvispad råkräm hör givetvis också hösten till.
Det här receptet kommer från ICA Buffé (Det är Tommy Myllymäki´s recept ursprungligen tror jag.) och den är verkligen to die for.

Den måste ni prova om ni inte gjort det!!

Äppelsmulpaj

ca 800 g äpplen
1 tsk kanel
2 tsk socker
1 krm flingsalt
smör till formen

Smul
125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 1/2 dl socker
1 1/2 tsk flingsalt


Sätt ugnen på 225 grader.

Skär smöret i bitar. Nyp ihop smör, mjöl och havregryn till en smulig massa. Blanda i socker och flingsalt.

Skala, kärna ur och skär äpplena i mindre bitar. Blanda äppelbitarna med kanel, socker och flingsalt ner i en smord pajform, ca 28 cm i diameter.

Fördela smulorna över äpplena och grädda pajen mitt i ugnen 20-25 min., tills den fått fin färg. (Jag la folie över sista kvarten.)

Låt svalna något och servera med vispad grädde, vaniljsås, glass eller råkräm.

Råkräm
3 dl vispgrädde
3 äggulor
1/2 dl strösocker
1/2 msk vaniljsocker; helst med äkta vanilj i

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Vispa grädden lätt och blanda den sedan med ägg- och sockerröran.
Råkrämen är klar att servera!

215_9115

Ät & njut!!