Etiketter

, , ,

215_9049

Fick ett bra tips av min svärmor på att göra en riktigt god paj med riven squash/zucchini i.
Riven squash som stekts tillsammans med vitlök innan.

Eftersom jag hade squash hemma passade jag på att testa den här pajen i helgen. Och oj vad god den blev!
Jag älskar fetaost i paj så det hade jag också i.

Paj med squash och fetaost (4-5 port.)

Pajdeg
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
125 g smör
3 msk vatten

Fyllning:
3 ägg
3 dl mjölk
1 squash grovriven
2 st vitlöksklyftor
150-200g fetaost
1 liten chili (röd, söt och inte stark)
6-8 cocktailtomater
Salt och peppar
Paprikakrydda
Smör till stekning

Blanda ihop ingredienserna till pajdegen och arbeta till en deg och lägg in den i kylen i 30 min. för att vila.

Grovriv squashen och krama ur överflödigt vätska.
Pressa vitlöken och stek den lite lätt i smör. Häll på den rivna squashen och låt steka ihop en stund till blandningen fått lite färg samt smak av vitlöken. Låt stekblandningen svalna något.

Tryck ut pajdegen i en pajform och nagga den med en gaffel runt om.
Förgrädda pajskalet i 5 minuter i 225 grader.
Låt pajskalet svalna.

215_9038

Fyll sedan pajskalet med fetaost, den stekta squashblandningen, chilin och cocktailtomaterna (delade).

Vispa ihop ägg och mjölk till en äggstanning och tillsätt lite grovmalen svartpeppar samt lite salt.
Pudra sist med lite paprikapulver över äggstanningen.
Häll äggstanningen över fyllningen och sätt in pajformen i ugnen.
Låt grädda i ca 30 min. Passning krävs mot slutet.

Servera pajen med en fräsch grönsallad till.
Ät & njut!