Etiketter

, , ,

Det hade inte jag tills för en vecka sedan då jag var på Formex.

215_8569

En äggcøddler eller egg coddler (i porslin) var vanliga i England förr då en del föredrog att äta sina kokta ägg ur en sådan istället för att äta dem direkt ur äggskalet. (Kanske är vanligt fortfarande på sina håll, vad vet jag?)
Idag blev jag sugen på att inviga min äggcøddler. Laga till min lunch i den tänkte jag.

Jag började med att fundera ut vad som kunde passa bra ihop med ägg.
Valde därefter ut mozzarella, rökt skinka, cocktailtomat, färsk basilika och röd pesto.
En bra kombination visade det sig, ost och ägg är alltid en bra kombo. Det blev jättegott och det var superkul att laga ihop detta!

215_8601Nu följer här lite steg för steg-beskrivning 🙂

Först la jag fram de ingredienser jag tänkte skulle passa.

215_8615
Eftersom äggcøddlern inte är så stor får man tänka på att anpassa ingredienserna storleksmässigt innan man lägger i dem.

Först smörjde jag in äggcøddlern med smör, dels för smaken men också för att inget ska fastna på kanterna.

215_8633

När jag fyllt ungefär två tredjedelar av formen knäckte jag i ett ägg.
Sedan fyllde jag på ytterligare lite ingredienser tills det kändes lagom.

215_8636

Därefter var det dags att sätta på locket och gummisnodden som följde med.
(Tyvärr gick snodden av när jag skulle sätta runt den.
Det visade sig dock inte göra så mycket då den var hel på så sätt att man kunde försluta äggcøddlern.
Dessutom blev det väldigt lätt att ta av den när det hela kokat klart.)

Sedan var det dags att sänka ner äggcøddlern i det kokande vatten som stod på spisen.

Jag lät äggcøddlern med innehåll koka i 9 1/2 minut.
Därefter var det det äntligen dags att njuta av den.

215_8644
Jag var såå nyfiken på det färdiga resultatet…;)

215_8657

Det blev verkligen riktigt gott. Två sådana här portioner och lite sallad till blir en perfekt lunch för min del.
Dessutom var det så himla kul att laga till sin lunch på det här sättet.

För mer inspiration, recept och var de finns att få tag på klicka här.