Etiketter

, , ,

215_8229

Jag har ju fått hem en hel del zucchini som jag försöker hitta på lite olika saker med.
Igår blev det pankopanerad zucchini stekt i olivolja tillsammans med halloumi bl a.
Till det hade vi Jamie Olivers tomatsås (tomato & garlic).
De sålde hans såser på flygplatsen i Helsingfors så jag löpte ett par burkar där.

215_8185
Jag stekte zucchinin två gånger varav den första gången med pressad vitlök.

Trots att jag saltar zucchinin innan och torkar av den för att få ut överflödig vätska vill jag steka den ordentligt (därav två gånger) för att få den smak och konsistens som jag är ute efter.

Efter att ha stekt zucchiniskivorna första gången får de ligga och rinna av på hushållspapper.
Under tiden förbereds en skål med uppvispat ägg och en annan med pankoströ.

215_8199
Först ett snabbt dopp i det uppvispade ägget…

215_8202
…för att sedan doppas i pankoströ.

Därefter steks de ännu en gång, en liten stund på vardera sidan tills de fått fin färg. Det går ganska snabbt.
Låt de rinna av på hushållspapper lite snabbt innan de serveras.

*Halloumin stekte jag bara en gång och det efter att den doppats i äggsmet och pankoströ.

Till den här rätten använde jag:

1 zucchini
olivolja
salt
vitlök (2-3 klyftor)

1 ägg
pankoströ

1 pkt Halloumi
Tomatsås – färdig
Färsk basilika

215_8208

Önskar er alla en fin lördag!