Etiketter

, , , , ,

215_4917

Jag älskar kräftor och kräftskivor! Lite som barnkalas för vuxna.
Det jag framförallt gillar är allt gott man får frossa i och allt pynt runt om. Lyktor, lampor, marschaller och annat mys.

d30_1238

215_4896
En god paj till kräftorna är aldrig fel. Här är en med fetaost, oliver och soltorkade tomater.

Paj med fetaost, oliver och soltorkade tomater:

Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g smör
3 msk vatten

Fyllning:
3 ägg 
3 dl mjölk
300 g fetaost
3-4 st tunna skivor rökt skinka skurna i mindre bitar
1,5 dl riven lagrad grevéost
Kalamatoliver utan kärnor (dosera efter smak)
Soltorkade cocktailtomater (dosera efter smak)
Salt och peppar
Klippt dill som dekoration

Blanda ihop ingredienserna till pajdegen och arbeta till en deg och lägg in den i kylen i 30 min. för att vila.

Tryck ut pajdegen i en pajform och nagga den med en gaffel runt om.
Förgrädda pajskalet i 5 minuter i 225 grader.

Låt pajskalet svalna och fyll det sedan med fetaosten som du smulat alt. skurit ner i mindre bitar, den rivna grevéosten, oliverna, skinkan och cocktailtomaterna.

Vispa sedan ihop äggen och mjölken till en äggstanning.
Salta och peppra.
Häll äggstanningen över fyllningen i pajskalet.
Grädda i ugnen i ca 25 – 30 min. i 225 grader.
Håll koll de sista 10 minuterna så att pajen inte bränns vid. Lägg lite folie över pajen i så fall de sista minuterna.

215_7761

Jag älskar ju ”röror” i alla tänkbara varianter och den ovan passar både att dippa chips i eller som en god röra till paj eller till grillat.

När jag gjorde den hade jag en röra i huvudet som alltid finns på menyn hos Halv Grek Plus Turk (Jungfrugatan 33, Stockholm) Aubergineröra (Baba ghannouge) blandat med fetaost och klippt dill (typ).

Jag använde färdig baba ghannouge som jag köpt på burk och blandade med fetaost och lite pressad vitlök, saft från en halv citron samt lite salt och grovmalen svartpeppar. La upp i en skål och siktade lite paprikapulver över.

215_7783

Goda smördegssnurror med ostsmak passar till allt! 
Bara att äta som de är eller att dippa med. Man kan naturligtvis göra egna men dessa köpte jag på min favoritaffär TGR som har en massa roliga saker och även lite godis och snacks.

215_7652 (1)
Jag menar, vem kan motstå dessa godingar??

Kram!