Etiketter

, ,

215_6927

Då och då önskar jag att det fanns en knapp med doftfunktion på datorn så att jag kan få dela med mig av alla härliga dofter när man lagar mat.
Eller att få känna dofter från andras goda mat man ser på bilder.
Som igår när jag gjorde köttfärskebab i långpanna med goda tillbehör, det doftade så ljuvligt i hela köket.

215_6862

Igår morse såg jag på Instagram att Zeina Mourtada som driver den otroligt populära (den är verkligen fantastisk) bloggen Zeinas Kitchen hade lagt upp en bild på sin köttfärskebab i långpanna.
Jag bestämde mig då direkt för att den rätten skulle bli kvällens middag.

Jag satte igång direkt efter frukost med att blanda till sju sorters kryddor, en kryddblandning som ingår i det här kebabreceptet:

7 kryddor- Mellanösterns vanligaste krydda (Recept från Zeinas Kitchen)
1 tsk kardemumma
2 tsk vitpeppar
8 tsk svartpeppar
2 tsk kanel
1 tsk muskot
2 tsk ingefära
4 tsk kryddnejlika
Blanda alla kryddor (allt ska vara malet) och förvara i en burk.

215_6899

Jag följde Zeinas recept på köttfärskebab och la även till citronklyftor att grillas med i ugnen.
Har fått dille på grillade citroner och använder de till allt just nu.
Persilja hade jag ingen men det gick alldeles utmärkt ändå.

215_6902Kebaben skall serveras direkt när den grillats klart i ugnen med goda tillbehör till som sallad, god kebabsås och pitabröd till om man vill.

215_6920
När det kommer till kebabsås så vill jag helst göra den på tahini, naturell yoghurt, salt och pressad vitlök, det blir så gott!!

Igår hade jag ingen yoghurt hemma utan blandade tahini med créme fraîche, pressad citron, olivolja, paprikakrydda, sumak, pressad vitlök och salt.
Jag använde mig inte av några mått utan smakade mig fram.
-Borde dock ha gjort dubbelt så mycket sås för den blev supergod.

Det här var ett riktigt toppenrecept som jag varmt kan rekommendera.
Nu har jag min kryddblandning så nästa gång kommer det att gå ännu fortare att blanda ihop färsen 🙂

Tips!
Jag snabbpicklade rödlök och hade det som tillbehör också.
Recept på det hittar du här.

Bon appétit!