Etiketter

, , ,

215_5823

Jag älskar ost, alla sorters ost!
Och gratinerad chèvre, chèvre chaud, är bland det absolut godaste jag vet.
(Undrar just hur många kilo chèvre jag har njutit genom åren tro….?)

Ikväll blev det gratinerad chèvre på surdegsbröd. Med skivad polkabeta över som rostas samtidigt som osten gratineras.

Ikväll blev det gratinerad chèvre på surdegsbröd. Med skivad polkabeta över som rostas samtidigt som osten gratineras.

Det blev en riktigt man-tager-vad-man-haver-middag. Sådana älskar jag!

Jag skivade upp chèvre i lagom tjocka skivor och la på surdegsbröd. Hyvlade sedan polkabeta över i tunna skivor och la ovanpå osten. La sedan toasten på en bakplåtspappersklädd plåt och stänkte lite olivolja över osten och betan.
Gräddade i övre delen av ugnen i ca 7-10 min i 200 grader.
Passning krävs! Olika ugnar gräddar olika snabbt.

Under tiden la jag lite soltorkade tomater, kapris och citrontimjan på tallriken.
Klickade ut lite balsamicoglace som är så gott till just chèvre.
När toasten var klar la jag upp den på tallriken och ringlade lite flytande honung över.

Så enkelt och så gott! Perfekt sommarmat när man vill att det ska gå undan.