Etiketter

, , , ,

215_5650

Gazpacho, så enkelt och så gott!
Skulle kunna leva på det varma sommardagar. Har gjort det också periodvis. 
Det är så perfekt att ha en kanna färdig kall gazpacho i kylen.

Vitlöksstekta brödkrutonger av surdegsbröd skulle jag också kunna leva på, det är ju så gott!!

Här är ett recept på en jättegod gazpacho med selleri i bland annat.
Tricket här är att steka alla ingredienserna innan de mixas. Soppan får då en rundare och mustigare smak tycker jag.

Gazpacho med selleri

200 g stjälkselleri
1 grön paprika
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
1 rejäl bit gurka
1 l tomatjuice
Saften från en lime
Olivolja
Salt och peppar

Jag började med att hacka upp schalottenlöken och vitlöken och fräste de lite lätt i olivoljan. Sedan hade jag i den upphackade sellerin och paprikan och lät detta hettas upp i stekpannan tillsammans med löken.
Efter ett par minuter när allt fått ”svettas” ihop ett tag hällde jag ner stekblandningen i matberedaren. Tillsatte tomatjuicen och gurkan som jag skurit i grövre bitar. Lät allt mixas ihop i någon minut.
Pressade i limesaften och saltade och pepprade.

Tips!
Servera gärna vitlöksstekta brödkrutonger till soppan och kanske lite chark till vid sidan om för ännu lite mer mättnadskänsla.

Smaklig spis!