Etiketter

, , , , , , , ,

215_5543

Fredagen var en glädjens dag men också en dag fylld av känslor. Det var sista skolavslutningen för Sebastian i hans lågstadieskola. En skola vi har tillhört länge då även Sofia gick sina första skolår där.
Skolavslutningen var jättefin och jag grinade bara lite grann…

Döm om min förvåning när vi passerade Sebastians hylla i hallen i skolan och såg att där hängde både vintertäckbyxor och regnkläder :-). (Bra koll man har…)

De togs med hem i alla fall och fick hänga med till landet dit vi åkte efter skolavslutningen. De kom väl till pass när Sebastian ville ta en kvällstur med traktorn för första gången för i år. Brrr vad kallt det var. 
Tänk, för en vecka sedan höll man på att smälta bort av värmen…. Det svänger fort ibland…
215_5511
Sommarlovet invigt!

215_5479Middagen bestod av stekt rostas med vitlökssmör, färskpotatis och sallad från svärmors grönsaksland.

Till efterrätt  gjorde jag en smulpaj med rabarber som blev riktigt god.
Hittade ingen havregryn så jag tog riven kokos i istället och det funkade det med.
Smulblandningen blev lite karamelliserad i och med kokosen.
Vaniljsås till såklart!
215_5563


Det blev en tidig kväll för min del och jag somnade och sov som en stock som jag brukar göra när jag är i Dalarna.

På lördagen åkte vi till Visthusboden (Kulinariet) som ligger i Stora Skedvi.
En superfin liten saluhall med det tillhörande bageriet där de gräddar det omtyckta knäckbrödet Skedvi Bröd.

IMG_3664

IMG_3643
Här gräddas Skedvi Bröd i vedeldade ugnar för fulla muggar.

IMG_3660 (1)
Behöver man inte handla i saluhallen utan hellre vill ta en fika går det också bra 😉

IMG_3655

På Visthusboden kan man även tappa sin mjölk själv, mjölk från intilliggande  Fredrikslunds gård. Sådant älskar jag!
Mjölken smakar himmelskt! Precis som när jag var liten och vi köpte den sortens mjölk. Riktig gräddmjölk skulle jag kalla det!

215_5605 (1)
Jordgubbar och (grädd)mjölk, kan det bli mera sommar än så?

Smulpaj med rabarber och kokos el. havregryn

Smul
125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn el 1 dl kokosflingor
1 dl socker
2-3 tsk vaniljsocker
Kanel

600 g rabarber
3-4 tsk strösocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Skär smöret i bitar. Nyp ihop smör, socker, mjöl och havregryn el. kokosflingor till en smulig massa. 

Skölj och skär upp rabarbern i små fina bitar. Lägg dem i en skål och strö 3-4 tsk strösocker och blanda runt.

Smörj en pajform och fördela den sockrade rabarbern i den.
Fördela därefter smulet över rabarbern, strö över lite kanel och grädda pajen i mitten av ugnen i ca 20-25 min.
Mot slutet fick jag lägga lite folie över pajen för att inte smuldegen skulle ta för mycket färg.

Låt sedan pajen svalna något och servera den med vispad grädde, vaniljsås eller glass.


Ät & njut!