Etiketter

, , , ,

215_5429

Vips var det måndagkväll och långhelgen är till ända.

Nu väntar en kort vecka med skolavslutning på fredag. Vore härligt med fint väder då.
Skolavslutningarna sker nämligen alltid utomhus på skolgården.
Det är sista avslutningen i Sebastians nuvarande skola. Efter sommaren väntar mellanstadiet i en annan.

215_5276 (1)

Vi startade firandet av Sveriges nationaldag redan igår eftersom Per är på resande fot idag och vi började med tårta på eftermiddagen.

Den här tårtan är en av mina favoriter. En enkel jordgubbstårta med banan- vaniljkräm- och jordgubbsfyllning.
Jag fyllde tårtan dagen innan och använde färdiga tårtbottnar den här gången.
Det går självklart bra att fylla tårtan och äta den samma dag.

Enkel jordgubbstårta

1 paket färdiga tårtbottnar

1,5 liter färska jordgubbar
1 banan
4 msk vaniljsås (jag använde mig av färdig vaniljsås)

ca 2,5 dl vispgrädde (till garnering)
(1,5 tsk strösocker att ha till vispgrädden)
Maränger
Ev. riven choklad över

Dela upp bären till både garnering och till fyllning. (Ta undan de vackraste till garneringen.) = Ca 1 liter till fyllning och en halv liter till garneringen.

Dela jordgubbarna till fyllningen i småbitar och blanda de med vaniljsåsen och bananen som du mosat.
Det ska vara rejält med fyllning så öka på med någon ingrediens om det blir för lite fyllning. 
Lägg upp första delen av tårtbotten på ett större fat och bred hälften av fyllningen över. Lägg på nästa del och gör likadant.
Överst lägger du den tredje tårtdelen och brer den vispade grädden (med lite socker i ) runtom hela tårtan.

Dela de jordgubbar som du har kvar och fördela dem över tårtan varvat med maränger, hela eller krossade. 
Sofia hade gjort egna maränger helgen innan så jag använde mig av dem.
Jag krossade och spred ut dem över tårtan, tycker att det blir godast så.

Till sist rev jag lite grön matcha techoklad över allt.

215_5231
Den blev försvinnande god den här tårtan och Sofia som normalt sett inte gillar tårtor älskade den. Bästa betyget med andra ord 🙂

215_5287

Härligt att det har kommit ut tekapslar som är kompatibla med nespressomaskinen. Nu går det blixtsnabbt att få sig en kopp te 🙂

Önskar er en fortsatt fin vecka!