Etiketter

, , , ,

Kvällens friterade risottobollar med morotstzatziki till kan vara bland det godaste jag har ätit (och mäktigaste).

Men vi tar det från början.
Igår gjorde jag en krämig och god tryffelrisotto som jag blandade i mozzarella i det sista jag gjorde innan servering.
Strödde lite citrontimjan över och sedan var den klar att njuta av.

Jag försöker se till att alltid ha vitt vin, parmesanost och gul lök hemma så att jag kan göra en god risotto närhelst längtan slår till. Som igår.
Jag gjorde risotton på en färdig mix från märket  Il Fornaio.

215_4645

Det som blev över av risotton igår förvarade jag i kylen och tog fram när jag kom hem idag och började förberedda kvällens rätt: Friterade risottobollar med mortostzatziki.

Jag gick inte efter några mått utan rullade mindre bollar av den risotto som var kvar.
Hade ställt fram två djupa tallrikar, en med uppvispat ägg i och panko (ströbröd) i den andra.

Hettade under tiden upp olja i en större kastrull på spisen. Friterade sedan risottobollarna efter att först ha doppat dem i tallriken med uppvispat ägg och sedan rullat dem i panko.
Lät dem därefter rinna av på hushållspapper.

Serverade dem direkt med morotstzatzik och lite rädisor till.
Sååå gott!!

215_4655
Friterade risottobollar passar både som drinktilltugg och som förrätt eller varför inte som komplement till en kött- eller en fiskrätt.

Morotstzatziki
3 dl grekisk krämig yoghurt
1 stor morot eller två mindre
2-3 vitlöksklyftor
(1 nypa 
tzatzikikrydda)
1 msk olivolja
salt och peppar efter smak

Finriv morötterna och lägg i en skål. Tillsätt yoghurt, olivolja, pressad vitlök och salt och peppar.
Blanda runt allt och låt stå och dra till sig.


Ät & njut!