Etiketter

, , , ,

215_0816 (1)

215_0815

Förra året firade vi Valborg i Dalarna vilket var jättemysigt. 
Jag hade innan läst att de längs med Dalälven i höjd med Fäggeby tände brasor på båda sidor om älven.

Efter middagen åkte vid dit för att se vart man bäst kunde se brasorna.
Det visade sig att många av de som bor längs med älven generöst öppnade upp sina fina trädgårdar så att vem som helst kunde stå nere vid vattnet och njuta av eldarna som lyste upp så vackert i mörkret. 

Något som jag också verkligen uppskattade var att de inte tände eldarna så tidigt.
Jag vill helst att det ska ha börjat skymma i alla fall innan brasorna tänds.
Så att man får den rätta stämningen.

215_0837
Riktigt mysigt och stämningsfullt var det.

Härligt att det blir varmare nu till helgen!! Nu gäller det att njuta. 
Tänker ge trädgården och rabatterna lite extra kärlek och se om det går att skörda lite rabarber eventuellt.

En smulpaj med nyskördar rabarber till efterrätt vore en dröm.
Har haft en hink över min rabarberplanta den sista tiden frö att skynda på den lite…

215_1393

Rabarberpaj 

Smul
125 g kallt smör
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl socker
2-3 tsk vaniljsocker
Kanel

600 g rabarber
3-4 tsk strösocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Skär smöret i bitar. Nyp ihop smör, socker, mjöl och havregryn till en smulig massa. 

Skölj och skär upp rabarbern i små fina bitar. Lägg dem i en skål och strö 3-4 tsk strösocker och blanda runt.

Smörj en pajform och fördela den sockrade rabarbern i den.
Fördela därefter smulet över rabarbern, strö över lite kanel och grädda pajen i mitten av ugnen i ca 20-25 min.
Mot slutet fick jag lägga lite folie över pajen för att inte smuldegen skulle ta för mycket färg.

Låt sedan pajen svalna något och servera den med vispad grädde, vaniljsås eller glass.
Önskar er alla en riktigt härlig Valborg ❤