Etiketter

, , , ,

Hej,
Hoppas att ni alla njuter av lite skön påskledighet.

Jag tänkte dela med mig av ett riktigt härligt middagsrecept: Chili- och kumminbakad laxfilé. Med tillbehör som vitlöksrostad potatis, grönkål och citron. En sallad på blomkål, edamamebönor och parmesan samt en basilikadipp till.
En riktig festmåltid!

Själv fick jag prova den här rätten på jobbet för en vecka sedan. 
Den var så himla god att jag på vägen hem köpte med mig allt jag behövde för att laga till den själv hemma dagen därpå.
Den blev lika poppis hemma. 

Receptet är skapat av grymma Mari Bergman, utbildad näringsterapeut och kock på Tasteline.

215_2815Chili- och kumminbakad laxfilé. Vitlöksrostad potatis med grönkål och citron. Blomkål- och edamamesallad med parmesan samt basilikadipp

Lax
600 gram laxfilé i bit
1 tsk kumminfrö
½ tsk chiliflakes
½ tsk salt
¼ tsk råsocker
Olivolja

Potatis
600 gram potatis smått och gott
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
Salt efter smak
200 gram grönkål
Saft och skal från ½ citron

Blomkål- och edamamesallad
1 blomkål
75 gram riven parmesan
1 kruka persilja
3 msk olivolja
1 msk vit balsamvinäger
1 msk citronsaft
Skal från ½ citron
1 tsk honung
250 gram tinade edamamebönor
Salt och peppar efter smak

Basilikakräm
1 kruka basilika
2 äggulor
1 msk dijonsenap
1 vitlöksklyfta
1½ tsk vitvinsvinäger
1 tsk honung
1 dl rapsolja
2 krm salt
1 krm svartpeppar

 

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  1. Potatis: Skölj och skär varje potatis i 4 delar. Skala och finhacka vitlöken. Blanda samman potatis, vitlök, olja och salt på en ugnsplåt. Sätt in i ugnen ca 35 min.
    Skölj grönkålen. Ta bort stammen och strimla bladen.
  2. Blomkål- och edamamesallad: Strimla blomkålen tunt (ej roten). Riv parmesan och finhacka persilja. Blanda samman olja, balsamvinäger, citronsaft och skal samt honung i en stor skål. Tillsätt blomkål, parmesan, persilja och edamamebönor. Tillsätt salt och peppar efter smak och blanda om ordentligt.
  3. Lax: Sänk ugnstempen till 175 grader. Lägg laxfilén i en ugnsfast form med skinnsidan ner. Mortla ihop kumminfrön, chiliflakes, salt och socker. Gnid in laxfilén i lite olivolja och fördela kryddblandningen över. Sätt in i ugnen under potatisen ca 15-20 min.
  1. Basilikakräm: Mixa basilikablad, ägg, dijonsenap, vitlök, vinäger och honung i en blender. Tillsätt oljan i en tunn stråle under konstant mixande tills det binder till en kräm (majonnäsliknande). Smaka av med lite salt och peppar.
  2. Potatis: Ta ut potatisen ur ugnen och blanda upp med grönkål. Pressa över citronsaft och riv över citronskal. Sätt in i ugnen ca 5 min.


    Lägg upp potatis och grönkål på ett fat och servera med lax, blomkålsallad och basilikadipp.

    215_2759Blomkål- och edamamesallad passar även perfekt på buffébordet och till grillat. Såå god!

    Ni missar väl inte påsktävlingen som pågår just nu på bloggen i samarbete med Beriksson?
    Med möjlighet att vinna mina utvalda favoriter ur Berikssons härliga sortiment.

    215_2680 (1)
    Här hittar du tävlingen.

    Önskar er en fortsatt skön Långfredag!