Etiketter

, , , ,

På finalen av Årets kock som jag besökte häromdagen bjöds det på en massa godsaker vid sidan av själva tävlingen. 
De allra godaste smårätterna bjöds det på hos Svenskt kött (i mitt tycke i alla fall.)

De var så goda att jag smet dit, stod i den lilla kön och fick smaka på deras godsaker, minglade vidare och ställde mig sedan i deras lilla kö igen.
Så där höll jag på flera gånger om. Det gick liksom inte att låta bli… Är det gott så är det!
Jag fick i alla fall tips av dem att deras recept fanns i en folder och att jag gärna fick ta en med mig. Den trevlige kocken Petter Danielsson från Långbro värdshus, en av kockarna bakom dessa ljuvliga rätter, tipsade mig att köpa en fransyska och själv  tillaga dessa rätter. 
Det gjorde jag också och igår kväll lagade jag en av rätterna ”Urban taco med fransyska”.
215_1945
215_1953
Tycker det är så fräscht att servera kött och tillbehör ur salladsblad.

Självklart ska ni också få receptet på den här goda och fräscha tacorätten.
Eftersom köttet skall frysas in så är det bra med lite planering innan man ska tillaga rätten.


Urban taco med fransyska
4-6 port.

600 g stor fransyska
1-2 msk rapsolja
1 röd chilifukt, finhackad
1 vitlöksklyfta finhackad
1 gul lök finhackad
1 msk tomatpuré
salt
svartpeppar, malen
1 tsk spiskummin
1/2 dl vatten

Till servering
Blad av hjärtbladssallad eller grönsallad
Tomater
Rödlök, tunt skivad
Färsk koriander
Jalapeno, skivad
Gräddfil
Guacamole – här är mitt favoritrecept

Frys in köttet. 

Ta ut det ur frysen och låt det få tina ett par timmar tills det är halvtinat.
Skär det till skav i millimetertunna skivor. Det är lättare att skära köttet riktigt tunt när det är fruset.
Hetta upp en stekpanna med olja och stek kött, chili, vitlök, lök, tomatpuré och kryddor i två omgångar. Stek i några minuter, tillsätt vatten och fortsätt att steka tills vattnet har kokat bort.

Lägg upp köttet och alla goda tillbehör i salladsblad och servera.

Här hittar ni de övriga recepten i foldern som jag fick med mig.

Önskar er alla en riktigt mysig alla ❤ – ans dag!