Etiketter

, , , , , , ,

Igår vaknade vi snopet upp till grått väder och ett smattrande mot fönsterrutorna.
Jag var helt övertygad om att det vackra soliga vädret som varit ett par dagar skulle fortsätta till lördagen men så blev det inte.
Grått väder och en snuvig son, det blev en hemmadag för min del.

Jag bänkade mig i köket efter att ha varit iväg och handlat och där hängde jag mestadels av dagen.
Bestämde mig bl a för att göra cannelloni fylld med ricotta, spenat och rostade pinjenötter, gratinerad i en tomatsås till middag.

Det blev gott! Särskilt med en fräsch sallad till.
Cannelloni är dessutom väldigt kul att göra och hyfsat snabblagat är det också (+ 30 min i ugnen).

215_1814

215_1770
Rostade pinjenötter ger en fantastisk smak till allt man använder dem till.

 

Cannelloni med ricotta, spenat och rostade pinjenötter i tomatsås

1 paket färska lasagneplattor

250 g ricotta
2 msk créme fraîche (den fetaste)
1 näve rostade pinjenötter
30 g färsk babyspenat
1/2 dl soltorkade tomater 
1 näve färsk basilika
Flingsalt
Svartpeppar, grovmalen

Tomatsås
2 burkar krossade tomater
2 dl matlagningsgrädde
2 finhackade vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
1 nypa oregano
1 skvätt rött vin
Flingsalt – efter smak
Svartpeppar, grovmalen

Riven ost, gärna med lite styrka.

Finhacka spenat, basilika, soltorkade tomater och rostade pinjenötter. Blanda ihop det hackade tillsammans med ricottaosten och smaksätt med salt och peppar efter smak.

Smörj en ugnssäker form och sätt ugnen på 200 grader.

Blanda ihop krossade tomater med tomatpuré, oregano, rött vin och matlagningsgrädde. Smaka av med salt och peppar.

Klicka ut fyllning på lasagneplattorna, rulla ihop och lägg dem bredvid varandra i den smorda formen.

Häll tomatsåsen över cannellonin och strö riven ost över allt.
Grädda i ugn i ca 30 min (kolla av mot slutet).

Ät & njut!

215_1797