Etiketter

, , , , , ,

215_1433 (1)

215_1463

Årets första nummer av tidningen BAKA kommer ut i nästa vecka med ett helt nytt utseende. (Prenumeranterna har redan fått sitt nya ex.) Med nytt grövre papper och i ett nytt format. En mera rustik tidning var min första spontana tanke när jag fick hem den.
Med massor av fina bilder och bra artiklar.
En rolig artikel i tidningen handlar om ett besök hos fransyskan Sophie Maillard vars bageributik Sophies Canéle ligger vid Sankt Eriksplan i Stockholm.

Sophie delar bland annat med sig av sitt recept på Galette des Rois (kungarnas kaka).
En kaka man äter i Frankrike under Trettonhelgen enligt tradition.
Jag är själv Trettondagsbarn och fick uppleva kungakronan på huvudet (efter att ha hittat en gömd porslinsfigur i min bit…) hos en fransk familj på min födelsedag för länge sedan.
Söt och god är den :-
215_1483
Nyttiga shots i härliga färger? Ja tack!

Ibland tänker jag efter julen att jaha, vad hittar man på nu då, fram till semlorna?
Nu vet jag det. Man kan tex göra Björkglass eller varför inte Wasabisnurror 😉

Något jag vet att jag definitivt kommer att göra så är det Gyllene Marshmallows.
Marshmallows dekorerade med hjälp guldpuder och schabloner. Så läckra!
Ett av många roliga recept från nya tidningen.
Älskar nya saker som jag inte testat förut. Imponerar det dessutom barnen är det liksom fullpott 😉

215_1523
Dessa randiga bakelser måste jag också bara prova att göra, ser ju så läckra ut. (Recept: Linus från Hela Sverige bakar.)

215_1509

I morse till frukost gjorde jag Hjärtscones, från ett recept ur tidningen.
Finns det något godare än nygräddade scones med smält smör till? Allvarligt?

Och sedan till fikat med sylt och vispgrädde på…

Hjärtscones 
(ca 8 st.)

4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk råsocker
70 g smör, kallt
1 ägg
1 dl mjölk

Till pensling
1 ägg
Råsocker

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda ihop vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke.
Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna. Vispa ihop ägg och mjölk och tillsätt det till de övriga ingredienserna; blanda ihop till en deg.
Tryck ut degen på mjölat bakbord till en platta ca 3 cm tjock. Stansa ut hjärtan och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Pensla dem med uppvispat ägg och strö över råsocker. Grädda sconesen gyllenbruna i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

215_1447
Jag hoppade faktiskt över råsockret och gjorde sconesen osötade istället. Strödde sedan sesamfrön över hälften av dem.

En stor tumme upp för nya snygga och ”rustika” BAKA!