Etiketter

, ,

215_1308

För min del skulle de allra flesta middagarna kunna inledas med någon sorts röra på ett gott bröd.

Älskar när man sitter på en restaurang och det snabbt kommer in en brödkorg och en skål med någon god röra i. Bästa starten enligt mig.

Att beställa dryck och mat går sedan som en dans…

Goda röror kan man trolla fram på det mesta. 
Häromdagen gjorde jag två sorters hummus, dels den traditionella gjord på kikärtor och så en med kidneybönor i. Den med kidneybönor blev faktiskt godast – och minst lika nyttig!
Jag gjorde båda enligt samma princip dvs med tahini, citronsaft, vitlök, salt och olivolja.

Jag höftar alltid och smakar mig fram när jag gör hummus men ska försöka återge någorlunda mått här.

Kidneyhummus
190 g Kidneybönor (naturella, avrunna och sköljda)
1 msk tahini
Saften från en halv citron
0,5 -1 msk olivolja 
2 vitlöksklyftor
Salt – smaka av
(Grovmalen svartpeppar)

Kör kidneybörnorna i mixer tills de är mixade men har lite struktur kvar.
Blanda sedan i tahini, citronsaft, olivolja och pressa i vitlöksklyftorna.
Rör om och smaka av med salt.

215_1294Valde att inviga mina nya flingsalt- och pepparkar från Rosendahl Copenhagen med två goda röror i istället ;-).

215_1321

Serveringstips!

Stek små skivor av baguette (gärna rustik baguette) i olivolja och låt dem rinna av på hushållspapper.
Klicka på lite hummus och toppa med lite färsk basilika.

Smaklig spis!