Etiketter

,

215_1270 (1)

Funderar ni på att göra någonting gott (sött) och lättlagat till helgen så kommer här förslag på två olika sorters Havrebollar.

Jag har varit tokig i Havrebollar sedan jag var liten och har nog ätit hundratals av dem vid det här laget.
Fick för ett par år sedan ett jättebra recept av en väninnas mamma och tycker att de blir minst lika goda som de köpta.

När vi var i Amsterdam förra helgen och fikade på ett ställe beställde jag en boll som såg ut som en Havreboll och som smakade Havreboll fast med banan, sååå god!!

Jag har nu tolkat den ”holländska havrebollen” på mitt sätt och jag är faktiskt riktigt nöjd.

”Holländska Havrebollar”

100 g smör (rumsvarmt)
1,5 dl strösocker
1, 5 tsk vaniljsocker
1 st banan
4 dl havregryn
1 dl riven kokosflingor
30 g Nutella
1/2 dl vispgrädde
1 tsk kakao

Riven kokos att rulla dem i.

Skär smöret i mindre bitar och bananen i slantar.
Lägg de båda ingredienserna i en större bunke och blanda i de övriga.
Vispa ihop allt med en elvisp till en ganska slät slät smet (lite struktur i smeten är gott). Ställ in bunken i kylen någon timme.
Ta ut smeten och rulla till bollar i önskad storlek och rulla de slutligen i riven kokos.

Förvara dem i kylen en stund innan de skall serveras så att de inte är för mjuka.

Havrebollar

150 g smör (mjukt)
2 dl socker
1 dl grädde 
6 dl havregryn
1/2 dl kokosflingor
1-2 msk O´boy

Kokos att rulla dem i.

Gör på samma sätt som i receptet ovan.

215_1282

Önskar er en härlig fredagskväll!
Här hemma blir det ost & chark med tillbehör till middag. Skönt med plock ibland – och gott ;-).