Etiketter

, , , ,

215_0913

Idag blev det en sen lunch för min del. Men den var väl värd att vänta på. 
En riktigt man-tager-vad man-haver-lunch. De brukar bli de bästa.

215_0897
Det blev en sallad med förvällda (torkade) bondbönor, hyvlad parmesan, pärltomater, lite isbergssallad, brödkrutonger av surdegsbröd, citron, olivolja, grovmalen svartpeppar och slutligen några basilikablad. Riktigt fräscht!

IMG_2254

Innan jul fick jag hem ett fantastiskt bud, en låda med hela härliga Italien i kan man säga.

I den fanns allt gott man kan önska sig. Vin, olivoljor, pasta, salami, oliver, choklad, ost och bland annat en påse Fava cottoia – torkade bondbönor.
De har jag varit sugen på att prova ett tag nu så igår kväll la jag 3 dl av dem i blöt och lät dem ligga så över natten.

Idag hällde jag av vattnet och hällde bönorna i en stor kastrull och fyllde den med ca 2 liter vatten. Gav dem först ett uppkok och lät dem sedan koka på svag värme i en och en halv timme. Hällde av allt vatten och lät dem svalna.

215_0906
Så här ser bönorna ut förvällda, inte så vackra precis men goda och nyttiga.

215_0900

Krutongerna gjorde jag på surdegsbröd som jag skar i småtärningar och stekte i olivolja tillsammans med finhackad vitlök, lite flingsalt och finklippt dill. La dem sedan på hushållspapper för att få rinna av.

Därefter var det bara att lägga upp salladen på tallriken och varva med bönorna, krutongerna och pärltomaterna. 
Sedan toppade jag med hyvlad parmesan.
Pressade citron över och droppade olivolja (se nedan) på. Några varv med svartpepparkvarnen över och till sist några basilikablad ovanpå allt.

215_0937
Den här olivoljan som fanns med i lådan är nog den godaste olivolja jag någonsin har smakat. Håll utkik efter den om ni är i Italien, Frantoi Cutrera, Primo (2015).
Den kanske finns här hemma också, måste kolla upp det!

Trevlig fredagskväll!