Etiketter

,

Det här jullovet bjuder verkligen på många sköna mysdagar. Jullovet är ju extra långt i år.
Barnen börjar inte skolan igen förrän nästa tisdag den 12/1.

Man kan verkligen kosta på sig att ta det riktigt lugnt vissa dagar när man andra dagar far omkring kors och tvärs och får mycket uträttat.
Idag har varit en sådan dag då jag bockat av en del uppskjutna måsten. Så skönt!

Igår hängde jag mestadels i köket här hemma. Lagade mat, bakade mina favorit-grahamsbullar och städade i lådor och skåp. 

215_0769 (1)Älskar dessa grahamsbullar, särskilt när de är precis nygjorda och med smör, ost och en klick marmelad på.

Grahamsbullar (eller mammabullar)
Recept från Pernillas jul

(ca 8 bullar)
3 1/2 dl ljummet vatten
25 g jäst (1/2 paket)
1 tsk socker
1 tsk havssalt
5 dl grahamsmjöl
2 1/2 dl vetemjöl

Pensling:
äggvita eller filmjölk

Garnering:
vetekross

1. Smula sönder jästen i en degbunke. Rör ut den i det ljumma vattnet.
2. Tillsätt socker, salt och båda mjölsorterna.. Arbeta ihop degen och ställ den att jäsa upp. (ca 30 min.)
3. Lägg upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i två lika delar och forma till rullar. Skär varje rulle i 8 lika stora bitar och rulla ut dom till runda bullar.
4. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper. Platta till dom lätt med handen och låt dom jäsa upp. (ca 30 min)
5. Pensla med filmjölk eller äggvita (för extra krispig yta) och strö på rikligt med vetekross.
Grädda i 225 grader 8 – 10 minuter.


Tips!
Förvara dem i frysen.
Till frukost brukar jag dela dem i två delar och sedan rosta dem. Mums!

Trevlig måndagskväll önskar jag er!