Etiketter

, ,

Så kom det då äntligen lite snö och vips blev allting så mycket ljusare och mysigare.
Blå himmel och gnistrande sol på det, veckan kunde knappt börjat bättre!

Förmiddagen inleddes med en tur till pulkabacken. Jag är barnsligt förtjust i att åka pulka. Undan gick det och jag har nog blåmärken lite här och var nu ;-).

215_0546
Det är otroligt ändå vilken skillnad det gör med snön som inramning. Titta bara på min mammas gamla kälke som jag dekorerat med en ljuslykta och med lingon- och tallris.

215_0560
Går inte att fånga på bild riktigt men den här busken med ljusslingor glittrar verkligen mot snön som fastnat på grenarna.

215_0517För att inte tala om min favoritljusslinga som hänger kvar sedan sommaren…
Den blev kvar efter att vi satte upp den till kräftorna och den har verkligen lyst upp i mörkret :-).

215_0510Fågelmataren är nu upphängd och laddad med frön. Den lyser så fint mot snön när det blivit mörkt.

215_0567

Ikväll åt vi en efterlängtad kycklingrätt här hemma. Vi kallar den kort och gott för ”Tittis kyckling”. En helt perfekt rätt en dag som denna när man är lite frusen efter att ha varit ute och roat sig i snön…

215_0583
”Tittis kyckling” med ris och sallad. Sååå gott!

Ingredienser:

800g kycklingfiléer, färska eller väl tinade (jag tog kycklinglårfiléer).
ca 3 dl chilisauce (den vanliga storleken från Heinz)
1 msk curry (den gula klassiska)
3 dl grädde
2-4 vitlöksklyftor
1,5 msk konjak  (Jag tog portvin idag för det var det jag hade hemma.)
Lite salt till smaksättning.

Skär kycklingfiléerna i lagom stora bitar, inte för små, och lägg dem i en eldfast form.
Rör ihop marinaden, dvs chilisaucen, curryn, vitlöken samt konjaken och häll över kycklingen, se till att all kyckling täcks.
Detta kan du göra ett par timmar innan den ska in i ugnen alt. kvällen innan. Plasta in och förvara den marinerade kycklingen i kylen.

När det sedan är ca en timme kvar innan kycklingen skall serveras så ta ut formen ur kylen och sätt på ugnen på 200 grader.
När ugnen är uppvärmd så ställ in formen i 20 min. Ta ut formen och häll grädden över och försök röra om lite så att grädden blandar sig med marinaden.
Grädda i ytterligare 10-15 min.

Under tiden kycklingen är i ugnen så passa på att koka tex. Basmatiris (enl. förpackningen) att ha till.

En fräsch grönsallad till sitter inte heller i vägen.
Vill bara påpeka att såsen är rätt så lös, såsig alltså. Det är inte ni som gjort fel utan den är så. 
Red den om ni vill ha den lite tjockare. Annars gör riset ett bra jobb med att få upp såsen från tallriken 😉

Smaklig spis!