Etiketter

, ,

215_9946
Kolakakor är riktiga favoriter. De går snabbt att göra och är vaaansinnigt goda… 
Jag brukar alltid göra (minst) en omgång till jul och när de är klara doftar det av vanilj, smör och kärlek i hela huset :-).

Idag bestämde jag mig för att tillsätta lite extra jul i dem i form av kanel. Kanel och 1,5 msk flytande vaniljfudge.
Jag kan lugnt beskriva detta som bland det godaste jag någonsin ätit i kakväg, galet gott!!!

Detta måste ni testa!!

Juliga kolakakor:
100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1,5 msk ljus sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 tsk kanel

* 1,5 msk Vanilla Toffee liquid fudge

Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg alla ingredienser i en bunke och blanda ihop till en deg.
Dela degen i två delar och forma till två rullar. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och platta ut dem.
Grädda i 10-12 min. 
Tag ut plåten och skär kakorna diagonalt. Låt de svalna.

Ät & Njut!

Tips!
Tag fram smöret en stund innan och skär upp det i mindre bitar så blir det lättare att blanda ihop alla ingredienser till en smidig deg.


215_9993

Den här *Vanilla Toffee liquid fudge-såsen använde jag. Finns här.
Riktigt äta-med-sked-direkt-ur-burken-god är den.

215_9974
Häromdagen blev det en ny omgång av dessa kolor med havssalt som jag skrev om här. Den här gången med ännu lite mer lakritspulver i. Så gott!

Önskar er en fin kväll,
Kram!