Etiketter

, , ,

215_7811

Det svåraste med matlagningen för min del, det är att laga ihop något som alla i familjen gillar.
Jag har alltid skyllt på att barnen är så kräsna (vilket de i och för sig också är) men liksom alltid mörkat hur kräsen jag själv är – och alltid har varit. Fråga bara min mamma…

Det som funkar bäst här hemma när det gäller just barnen är ”ren mat” inte gratänger av olika slag där allt är hopblandat. 
Nej det skall vara kött för sig, potatis, pasta eller vad det nu kan vara vara för sig, grönsaker för sig osv. Då går allt mycket lättare.

För mig som älskar att laga mat och prova nytt är det alltid en utmaning i hur man bäst får till det. Igår kväll gick det i alla fall jättebra.
Kycklingklubbor check, rostad potatis check, sallad check. Coleslaw ville de inte ha och då blev det desto mer till oss vuxna istället ;-).

215_7809
Enklaste saftigaste kycklingklubborna med ringlad honung över, smör som jag sprayat över och runt om, pressad citronsaft från en halv citron, flingsalt och grovmalen svartpeppar.
In i ugnen som värmts upp till 190 grader i 35 min. Jag låter de altid vara inne lite längre så att ytan blir mer gyllene och så att jag säker på att de inte är råa inuti.

215_7810
Sötpotatis skuren i tunnare strimlor än den vanliga potatisen samt en fast potatissort skuren i klyftor. Dessa la jag i en ugnsfast teflonform.
Ringlade olivolja över och strödde flingsalt på.

Jag tillagade kycklingen först och tog ut den och la folie över. Därefter satte jag in potatisen i den redan uppvärmda ugnen.
Höjde temperaturen till 200 grader och lät de vara inne en 20-25 min. Skakade om dem då och då så att de blev jämnrostade.

De sista minuterna satte jag in kycklingklubborna igen längst ner i ugnen för att de skulle vara lagom varma tills vi skulle äta.

Min favorit-coleslaw gjorde jag enligt detta recept.

Nu närmar sig helgen och nya maträtter skall lagas, får se hur de tas emot…