Etiketter

, , , , , ,

Nu har hösten gjort sitt intågande på riktigt, nu vaknar man upp till riktiga frostmorgnar.
Älskar den här vackra tiden på året när löven skiftar färg.
Sol och gnistrande blå himmel på det, då är hösten en dröm!

Jag tänkte tipsa om ett par soppor som passar fint när man kommer in i värmen från kylan.
Min favoritsoppor – enkla och matiga.

d30_6631-2”En god grön soppa”
Receptet är från ett avsnitt av ”Halvåtta hos mig”, och hette i det programmet  ”En grön dröm” och serverades som en förrätt.
Här blev den till en varmrätt med två ägghalvor i och en smörgås till. 
En mild och jättegod soppa!

Recept:
4 port.

8 dl vegetarisk buljong
2 dl grädde
1 st hel vitlök, skalad
1 st rejäl knippa bladpersilja
ca 1 msk kalvfond (la jag till)
Salt och peppar efter smak

Koka vegetarisk buljong, grädde och vitlöksklyftor tills vitlöken är mjuk.
Häll hälften av soppan i en mixer med grovhackad bladpersilja.
Mixa till en slät grön soppa. Tillsätt sedan resten av soppan och mixa igen.
Smaka av med salt, peppar och kalvfonden.

Jag kokade som sagt ägg och delade på mitten och la i tallriken för att det skulle mätta mer.
Man kan med fördel ha krutonger till den här soppan också.

215_6218Jordärtskockssoppa 

Till soppan gjorde jag mina favoritchips, bresaolachips och parmesanchips och toppade med. 
Både bresaolachips och parmesanchips måste ni prova om ni inte gjort det, det är så gott!!

Jordärtskockssoppa (recept från Arla)

  • 500 g jordärtskockor
  • 1 st gul lök
  •  Smör
  • 1 dl torrt vitt vin
  • 5 dl vatten
  • 2 st grönsaksbuljongtärningar
  • 2 1⁄2 dl matlagningsgrädde
  • 1 krm vitpeppar

”Skala och hacka löken. Skala och skär jordärtskockorna i mindre bitar. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt jordärtskockor, vin, vatten och buljongtärningar. Låt koka under lock ca 15 min eller tills jordärtskockorna är mjuka. 

Mixa soppan slät. Häll tillbaka soppan i kastrullen och tillsätt grädden. 

Värm och smaksätt med peppar.

Bresaolachips
Lägg bakplåtspapper på en plåt och lägg ut skivor av bresaola och sätt in dem i ugnen som värmts upp till 200 grader i 6-8 min (passning rekommenderas).
Ta ut dem och låt dem svalna. Smula dem sedan över soppan.

Parmesanchips
Finriv parmesan och lägg ut små högar på en bakplåtspappersklädd plåt.
Platta till dem lite försiktigt och grädda dem sedan i 200 grader i 3-5 minuter beroende på ugn och på hur mycket färg man vill ha på dem.

d30_9159Min variant på Tom ka gai 

Recept:
1 -2 port.
1 burk kokosmjölk (ej light)

1/2 msk Tom yum paste 
6-7 cocktailtomater
2-3 champinjoner 
Färsk koriander

Jag tog en större kastrull och hällde ner kokosmjölken och tillsatte Tom yum pastan.
Vispade ihop och lät det sjuda en stund.
Under tiden skivade jag upp champinjonerna och hällde i dem.
Och sist i med cocktailtomaterna. Lät det sjuda lite till. Smulade i lite färsk koriander och sedan var det klart!

Bara att äta och njuta med ytterligare lite koriander över.

215_8738Blomkålssoppa med stekt bacon och stekt blomkål 

ca 4 port.
1 st stort blomkålshuvud
ca 0,75 dl vitt vin (torrt)
5 dl grönsaksbuljong
3 msk crème fraîche (den fetaste)
1 dl vispgrädde
salt och nymalen svartpeppar
1 paket bacon 

Jag började med att koka upp lättsaltat vatten och hälla i blomkålen som jag delat och sköljt innan.
Lät de koka en bra stund tills de mjuknat och endast hade lite motstånd kvar.
Då hällde jag av vattnet och tog undan en del som fick göra baconen sällskap i stekpannan.
Resten av dem åkte ner i mixern.

Mixade till en slät soppbas.
Hällde tillbaka soppbasen i kastrullen och spädde den på sjudande värme, under omrörning, med grönsaksbuljong, vispgrädde, vin och créme fraîche.
Lät sjuda en 15-20 minuter och smakade till sist av med salt och peppar.

Serverade soppan med lite stekt bacon och blomkål. 

Till den andra portionen rev jag även lite parmesanost över. Inte dumt alls.

215_8752