Etiketter

, ,

215_7715
En jättegod kycklingrätt med asiatisk touch.
Precis den typen av maträtter som jag är sugen på nu på höstkanten.
Mat med lite hetta och mycket sås till.

215_7760Så här ser det nästan jämnt ut här hemma när jag tar mig en fikapaus.
Alltid en kopp te och en massa mattidningar, recepthäften eller utryckta lösa recept som ligger framme och skall plöjas igenom. 

I den här matfoldern som jag norpade med mig från Bak- & Chokladfestivalen nu i veckan, hittade jag den här goda kycklingrätten som jag var tvungen att testa omgående.
(De här foldrarna finns annars i matbutikerna också. De är gratis och fyllda med bra recept.)

215_7719

Kycklingbullar i curry- och jordnötssås
4 port. (Recept från Arla)

500 g kycklingfärs
2,5 dl matlagningsgrädde
0,5 dl ströbröd
1 tsk salt
2 dl salta jordnötter
1/2 röd chili
1/2 msk curry
2 msk smör (flytande)
1 2/3 dl kokosmjölk
1/2 dl mango chutney
2 dl frysta sojabönor
Koriander (valfritt)

Blanda 1/2 dl matlagningsgrädde och ströbrödet i en bunke, låt svälla ca 5 min.
Tillsätt färsen och 1/2 tsk salt och arbeta ihop till en jämn smet.
Rulla 32 bullar. Mixa jordnötterna grovt och hacka chilin fint. Fräs chili och curry i 1 msk smör i en kastrull. Tillsätt kokosmjölk, resten av matlagningsgrädden och saltet samt mango chutney och de mixade jordnötterna.
Låt koka ihop ca 3 min. 
Stek kycklingbullarna i resten av smöret ca 5 min. Häll över såsen, tillsätt sojabönorna och koka upp.

Servera med ris (eller nudlar) och garnera med hackad chili, koriander och lite jordnötter.
Salta efter smak.

Bon appétit!