Etiketter

, , ,

Med tanke på att vi snart kliver vi in i oktober månad, den ”rosa månaden” då kampen mot bröstcancer uppmärksammas extra mycket – valde jag att göra schackrutorna jag bakade igår rosa/vita istället för chokladbruna/vita.
Jag smaksatte dem med kanel och Dulce de Leche istället för med kakao.
Det är aldrig fel med lite omväxling och dessutom älskar jag rosa (och hatar Cancer)!
215_6917 (1)
Receptet kommer ursprungligen från Sju sorters kakor.

Rosa schackrutor ca 50 st. Ugnstemp: 200 grader
5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g smör
Röd karamellfärg

Smaksättning:
1 tsk vaniljsocker

1 tsk kanel 
1 msk Dulce de Leche

Skär ner smör i småbitar och blanda med mjöl, socker, vaniljsocker, kanel och
Dulce de Leche i ett beredningskärl.

Innan degen är helt färdig så dela den i två delar och tillsätt röd karamellfärg till ena halvan.
Droppa i tills önskad rosa färg uppnås.

Rulla ut degen i 4 jämna längder. Lägg en vit och en rosa bredvid varandra och
en rosa och en vit ovanpå. Tryck till dem lätt så att de håller ihop.

Lägg längderna kallt ett tag. Skär de sedan i lagom tjocka bitar (1-1,5 cm) och lägg kakorna på bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.

215_6881

215_6932Några kakor ska få bli till en liten rosa gåva…