Etiketter

, , , ,

215_6236

Det är kul att hitta på nya maträtter.
Jag vill att god mat skall vara enkel att laga. Lagar den sig själv dessutom är det ännu mera tummen upp.

För ett tag sedan rostade jag skivor av Bresaola i ugnen som jag smulade över en soppa och det satte verkligen piff. Har tänkt att jag måste rosta bresaolaskivor igen och prova att strö dem över något annat.
Ikväll strödde jag dem över den ugnsstekta kycklingen och det blev jättegott.

215_6233
Fick häromdagen en stor bukett mangold av min svärmor som jag ville hitta på något med. Jag valde att stuva dem som komplement till kycklingen.

Ugnsstekta kycklingben 
Kycklingben (2-3 per pers.)
Smör och rapsoljaspray (från Arlas nya serie Kockserien*)
Flingsalt
Grovmalen svartpeppar

Blandade små tomater
Färsk timjan
4-5 skivor bresaola

Vitlöksstuvad mangold
En stor bukett mangold
3 dl matlagningsgrädde
3 st vitlöksklyftor
Kinesisk soja – efter smak
Lite salt
Smör att steka i

Sätt ugnen på 210 grader.
Lägg kycklingbenen i en teflonform och lägg de sköljda tomaterna vid sidan om i samma form.
Spraya smör- och rapsoljaspray över både kyckling och tomater och sätt in formen i den uppvärmda ugnen.
Låt formen stå inne i ugnen i 20 min och tag ut formen och spraya på smör- och rapsoljaspray igen och låt den stå inne i ugnen i ytterligare 20 min.
Tag ut och spraya dem en sista gång och ställ in formen och höj till 210 grader.
Låt de stå inne i 15-20 min och ta ut formen och låt kycklingen vila under folie en liten stund. (Kolla med ett snitt i ett kycklingben att den är helt genomgräddad och inte är rå inuti.)

Under tiden kycklingen står i ugnen så skölj mangolden och skär ner den i mindre bitar.
Den drar ihop sig rejält så ha i ordentligt med mangold i stekpannan.
Stek mangolden i en ordentlig klick smör tills den dragit ihop sig och spä sedan med matlagningsgrädde, en skvätt kinesisk soja och ett par pressade vitlöksklyftor och låt stå och puttra 10-12 minuter.

Lägg upp kycklingen och tomaterna samt den stuvade mangolden på ett upplägningsfat och ställ fram så att var och en kan förse sig.
Smula över bresaolan som du rostat i ugn på ca 180 grader i 10-15 min. (passning krävs) Lite färsk timjan är också gott att strö över.

Jag förvällde även lite frysta bondbönor och serverade till.
215_6240

Bon appétit!

* Säljs i butik fr o m den 15/9