Etiketter

,

215_5866 (1)
Nu i dessa äppeltider måste jag ju passa på att tipsa om denna goding…

Det här receptet på tant Edits äppelkaka är ett utav mina allra äldsta recept och mitt allra käraste. Har nog gjort den här äppelkakan 100 gånger vid det här laget.

Per utbrast när han kom hem ikväll: Åh är det sant, är det den där goda äppelkakan?

Den är verkligen så himla god, alla älskar den.
Jag har lagt ut receptet tidigare här på bloggen men då alltid med receptet lite omgjort. Jag håller alltid på och ändrar och har mig. Men idag gjorde jag den helt enligt ursprungsreceptet och det är så den skall vara känner jag.
Äppelkakan innehåller havregryn (och mycket smör) bland annat och det är nog därför den blir så god. Den får den där härliga knäckiga smaken.


Vi äter den som den är, utan vaniljsås eller glass. Det hör mera ihop med äppelpaj tycker jag.

215_5889 (2)

Tant Edits äppelkaka:
150 g smör

2 dl socker
1 ägg
1,5 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
Kanel
2 – 3 äpplen (beroende på storlek)

Börja med att mäta upp smöret och låt det stå framme och bli rumsvarmt.
Sätt ugnen på 200 C.

Smörj och mjöla en bakform, gärna med löstagbar kant.
Blanda ihop alla ingredienser i en skål till en jämn smet.
Tryck sedan ut smeten i formen så jämnt som möjligt.
Skär äpplen i bitar (med eller utan skal – jag kör utan.)
Fördela de skivade äppelklyftorna i formen och pudra sedan kanel över.

Grädda i ugnen i ca 35 – 40 min. Ta ut kakan och kolla med en sticka efter 30 min. Det är ju lite beroende från ugn till ugn, varmluftsugn etc.
Det skadar ju inte att kolla av mot slutet. Resultatet ska bli lite knäckigt i kanterna och en mjuk kaka i övrigt.

Kram!