Etiketter

,

IMG_1109

Utsikten från restaurang Strömterrassen – som ligger i operahuset i Stockholm måste vara Stockholms vackraste.
Att kliva ut på den vackra terrassen och mötas av den mäktiga utsikten, härlig musik och himmelska dofter från köket gjorde mig alldeles salig. Supergod mat och gullig personal på det – stället är top notch!

Min väninna och bloggkollega Terese föreslog att vi skulle gå dit och bokade bord innan.
Ingen av oss hade varit där tidigare men vi blev helt frälsta.

Vi började med att beställa in varsin Mojito och fantastiskt goda padrones med citron och aolii.
IMG_1097

IMG_1092

IMG_1104Vackra Strömterrassen med ett Södermalm i bakgrunden som lyses upp av kvällssolen.

IMG_1102Vi valde jättegoda burgare båda två med rökt tomatkräm, gruyère, silverlök och pommes frites.
Skippade brödet dock, det hade blivit för mycket. Vi blev proppmätta ändå så någon dessert orkade vi inte.

IMG_1107Det var svårt att slita blicken från utsikten, särskilt när solen gått ner. Det blev ett foto var tionde minut ett tag…

Idag när vi var iväg och handlade hittade jag padrones i affären och bestämde mig för att ha det som tilltugg innan middagen ikväll.
Hade inget recept så det blev högst improviserat.
IMG_1124
Mina fick lite mer färg men blev goda ändå.

Jag sköljde dem först och delade en citron.
Fördelade ut detta i en stor teflonform.
Ringlade lite olivolja över.
Satte in dem i ugnen som jag värmt upp till 200 grader ca,
Lät de var inne tills jag såg att skalet börja skrynkla sig och de började ta färg.
Skakade om allt  lite då och då.

Tog ut dem och lät dem svalna och la sedan upp allt på ett fat tillsammans med en skål aioli att doppa dem i. Otroligt gott!

Så här ser de ut i affären.
215_5574

Bordsbokning är att rekommendera och bra att veta är att det här stället endast har öppet under sommaren.

Kram!