Etiketter

, , , ,

215_5212

Den här sylten blev verkligen dra-mig baklänges-god.
Äta med sked direkt ur burken god. 

Plockade hallon på landet i helgen och bestämde mig för att göra sylt av dem. Jag fick inte ihop mer än en dryg halvliter men det räckte till en burk sylt i alla fall.
Fick för mig att jag skulle blanda i lite lakritspulver som jag har hemma.
Hallon och lakrits har ju varit en klassiker i godisvärlden länge, borde ju funka till sylt också.
Jag hade dessutom en vaniljstång hemma som jag passade på att använda.

215_5223 (1)

215_5250

Att koka sylt sedan syltsockret dök upp på marknaden har ju verkligen blivit busenkelt.
Man följer doseringen och anvisningen på paketet, blandar i det man vill ha och vips så är sylten klar. 

I det här fallet hade jag 0,5 l färska hallon, lakritspulver (2-3 tsk) och innehållet i en vaniljstång. Det var allt. Kokade allt i  5-7 min och hällde sedan upp sylten i en väl rengjord glasburk. Lät den svalna och ställde in den i kylen.

215_5289
Idag provades sylten till lite ost, kärleksknäcke, pepparkakor och vin. Sååå gott!!
Serverade den kungligt i min Bernadotte & Kylberg-skål 😉

215_5320Mums!!

Lakritspulvret jag använde kan köpas här (kostar 59:-).

Nu ska jag bara ta ett sista kex med ost och sylt sedan får det vara bra för ikväll

Kram!