Etiketter

, , , , ,

215_4844

Det är svårt att inte vara lyrisk över det fantastiska väder vi har nu.
Att vakna upp till sol och blå himmel varje dag, vilken lyx!
(Funderar just nu på hur det kommer att kännas att dra på sig ett par jeans den dagen som vi inte vaknar upp till detta. Har varken haft på mig strumpor eller långbyxor på evigheter känns det som.)

Igår åt vi kräftor och till dem gjorde jag nog den godaste pajen jag någonsin gjort.
Ingen märkvärdig egentligen men den blev så otroligt god. Med fetaost, lite lagrad grevéost, kalamataoliver (urkärnade), soltorkade cocktailtomater och rökt skinka i.
Receptet kommer längre ner i inlägget.

Jag älskar kräftor och skulle kunna äta det jämt. Gärna med mysig belysning, kräftmåne och marschaller som vi hade igår.
Vi satt ute länge med filtar om oss. För på kvällarna är det ganska kyligt…
215_4835

215_4883

215_4896

Passade på att inviga min nya vinkylare. (Eftersom jag inte är någon öl- eller snapsmänniska så vill jag hellre ha vin till kräftor. Passar dessutom bra till paj.)
Har inte haft någon på ett bra tag och har verkligen saknat en. En snygg en.
215_4830
Det blev en svart vinkylare i keramik från Magisso, design Simon Stevens.
Man sköljer den i kallt vatten innan man använder den så håller den sedan kylan helt perfekt. Finns att köpa här på designonline.se

215_4790

215_4805

215_4917

Paj med fetaost, oliver och soltorkade tomater:

Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g smör
3 msk vatten

Fyllning:
3 ägg 
3 dl mjölk
300 g fetaost
3-4 st tunna skivor rökt skinka skurna i mindre bitar
1,5 dl riven lagrad grevéost
Kalamatoliver utan kärnor (dosera efter smak)
Soltorkade cocktailtomater (dosera efter smak)
Salt och peppar
Klippt dill som dekoration

Blanda ihop ingredienserna till pajdegen och arbeta till en deg och lägg in den i kylen i 30 min. för att vila.

Tryck ut pajdegen i en pajform och nagga den med en gaffel runt om.
Förgrädda pajskalet i 5 minuter i 225 grader.

Låt pajskalet svalna och fyll det sedan med fetaosten som du smulat alt. skurit ner i mindre bitar, den rivna grevéosten, oliverna, skinkan och cocktailtomaterna.

Vispa sedan ihop äggen och mjölken till en äggstanning.
Salta och peppra.
Häll äggstanningen över fyllningen i pajskalet.
Grädda i ugnen i ca 25 – 30 min. i 225 grader.
Håll koll de sista 10 minuterna så att pajen inte bränns vid. Lägg lite folie över pajen i så fall de sista minuterna.

Mums!