Etiketter

, , ,

215_4757

 

Goda matiga sallader är det bästa som finns att svänga ihop när fantasin tryter.
Särskilt när man har goda rester i kylen som behöver komma till användning.

Jag gjorde en snabb-tabbouleh häromdagen, dvs jag kokade bulgur och tillsatte saften från en citron, olivolja, finhackade gula cocktailtomater och färsk mynta och strödde över lite sumak-krydda. Tabbouleh utan bladpersilja alltså.

Fick över en del tabbouleh och hade även kvar sucuk sedan helgen. Sucuk är en god kryddig korv som används i grytor i det turkiska köket bl a. Ikväll stekte jag upp den i skivor och la på salladen.

Det jag behövde köpa med mig hem för att fixa till den sallad jag ville göra var romansallad, halloumi och jordgubbar. Sedan var det bara att sätta igång.

Sommarsallad med sucuk, halloumi och jordgubbar

Fördela sköljd sallad på tallrikar eller ett större uppläggningsfat.
Stek sucuk i skivor en kort stund och lägg upp på fatet. Stek även upp halloumin (i olivolja) och strö lite oregano över. Lägg upp halloumin på fatet.
Skär upp jordgubbar i skivor och fördela runt.
(Nu hade jag ju tabbouleh kvar och la även på den, vilket gjorde salladen ytterligare lite matig.)
Ringla slutligen lite olivolja över salladen.

En fräsch och god sallad som fick sällskap av ett kallt glas rosé 🙂

Bon appétit!